Nieuws
Zoek op categorie:
- Arbeidsomstandigheden
- Arbeidsrecht
- Arbowet
- Awareness Trainingen
- Betrouwbaar
- Certificering
- Empathisch
- Externe vertrouwenspersoon
- Formele en informele wegen
- Gedragscode
- Goed werkgeverschap
- Grensoverschrijdend gedrag
- Huis voor klokkenluiders
- Inclusiviteit
- Integriteit
- Integriteitsschending
- Interne vertrouwenspersoon
- Klacht
- Klachtencommissie
- Klachtenprocedure
- Klokkenluiden
- Klokkenluider
- Landelijk examen
- Melding
- Misstanden
- Ondersteuning
- Onderzoek
- Ongewenst gedrag
- Ongewenste omgangsvormen
- Opleiding Vertrouwenspersoon
- PSA
- PSA-beleid
- Pesten
- Psychosociale arbeidsbelasting
- Seksueel grensoverschrijdend gedrag
- Seksuele intimidatie
- Simulatietraining
- Training
- VPI
- VPO
- Veiligheid op de werkvloer
- Vertrouwen
- Vertrouwenspersoon
- Vertrouwenspersoon Integriteit
- Wet bescherming klokkenluiders
- Wet- en regelgeving
Ongewenst gedrag op de werkvloer: een structureel probleem
Recent onderzoek van het CBS legt een harde waarheid bloot: ongewenst gedrag op de werkvloer neemt niet af. De cijfers zijn verontrustend, maar ook een wake-up call. Dit probleem is geen tijdelijke dip; het weerspiegelt een structureel tekort aan effectieve maatregelen binnen organisaties. Het lijkt erop dat veel organisaties nog steeds reageren in plaats van te voorkomen. En hier wringt de schoen: reactief beleid pakt de wortel van het probleem niet aan.
Stress en de rol van de vertrouwenspersoon
Stress op de werkvloer is een steeds vaker voorkomend probleem. Veel medewerkers ervaren druk, of het nu komt door deadlines, werkdruk, conflicten met collega's of onzekerheid over hun rol. Het is belangrijk om stress vroegtijdig te herkennen en aan te pakken om uitval te voorkomen en de werktevredenheid hoog te houden. Hier kan de vertrouwenspersoon een cruciale rol spelen. Maar hoe precies? In deze blog bespreken we wat werkgerelateerde stress is, hoe je het herkent en welke rol de vertrouwenspersoon speelt in het omgaan met stress op de werkvloer.
Kennis van arbeidsrecht: essentieel voor iedere vertrouwenspersoon
Als vertrouwenspersoon hoef je geen jurist te zijn en het is niet jouw taak om arbeidsrechtelijk advies te geven. Toch is het van belang dat je basiskennis hebt van het Nederlandse arbeidsrecht. Waarom? Omdat je in het geval van een melding een goede inschatting wilt kunnen maken van de situatie en werknemers adequaat wilt informeren over mogelijke vervolgstappen.
Hoe bouw je vertrouwen op als vertrouwenspersoon?
Vertrouwen is de basis van het werk van elke vertrouwenspersoon. Zonder vertrouwen zullen medewerkers zich minder snel uitspreken over hun zorgen of problemen. Maar hoe bouw je dat vertrouwen op, vooral in een omgeving waar mogelijk sprake is van wantrouwen of angst? In deze blog delen we vijf belangrijke stappen om vertrouwen op te bouwen als vertrouwenspersoon.
Praktisch: hoe ga je aan de slag als externe vertrouwenspersoon
Zo, je hebt de opleiding tot vertrouwenspersoon afgerond. Je wilt nu aan de slag gaan als externe vertrouwenspersoon. Hoe pak je dat aan? In deze blog gaan we in op de regelkant hiervan. Aangezien je jezelf gaat aanbieden als externe vertrouwenspersoon, ben je dus niet in loondienst bij een bedrijf. Waar moet je aan denken en wat komt erbij kijken?
Als je op ZZP basis werkzaamheden wilt gaan verrichten dan moet je allereest de keuze maken in welke vorm je dat gaat doen: doe je dat puur als ZZP’er / freelancer of ga je dat doen in een rechtsvorm? Een rechtsvorm is bijvoorbeeld een eenmanszaak of een B.V.
De Week Tegen Pesten
Pesten laat diepe littekens achter, zowel bij kinderen als volwassenen. We hebben allemaal wel eens verhalen gehoord – of misschien zelf ervaren – over de pijn en onzekerheid die pesten kan veroorzaken. Of het nu gaat om een grap die te ver gaat, roddels die snel rondgaan of iemand die zich dag in, dag uit buitengesloten voelt, de impact is groot. Om dit probleem te bestrijden en mensen bewust te maken van de gevolgen van pesten, wordt jaarlijks de Week Tegen Pesten georganiseerd. Deze week is niet alleen een herinnering aan hoe belangrijk het is om vriendelijker met elkaar om te gaan, maar ook een uitnodiging om samen te werken aan een cultuur van respect en inclusiviteit.
Wat doet een vertrouwenspersoon?
Hoewel er op dit moment geen wettelijke verplichting is voor organisaties om een vertrouwenspersoon aan te stellen, wordt het belang hiervan wel erkend in nationale en internationale wet- en regelgeving. De rol van de vertrouwenspersoon wordt hierin regelmatig benoemd met betrekking tot ongewenste omgangsvormen en sociale veiligheid. Om het belang van een vertrouwenspersoon goed te begrijpen, is het belangrijk om te weten wat deze precies doet. In dit blog geven we daarom een kort overzicht van de taken en verantwoordelijkheden van een vertrouwenspersoon
Artikel: Sociale veiligheid en de aanpak van grensoverschrijdend gedrag
Dit artikel bespreekt de aanpak van grensoverschrijdend gedrag op de werkvloer en pleit voor een multidisciplinaire benadering die juridische en psychologische inzichten combineert. De auteurs betogen dat de huidige juridische focus op het sanctioneren van individuele gevallen via het ontslagrecht niet altijd leidt tot een sociaal veilige werkomgeving.
De Proactieve Rol van de Vertrouwenspersoon
In veel organisaties wordt de vertrouwenspersoon vaak gezien als een toevluchtsoord voor medewerkers die te maken hebben met ongewenst gedrag. Hoewel het absoluut waar is dat de vertrouwenspersoon een luisterend oor biedt en ondersteuning verleent aan slachtoffers, is dit slechts een deel van hun functie. Een effectieve vertrouwenspersoon is namelijk ook een proactieve kracht binnen de organisatie. Zij kunnen een cruciale rol spelen in het voorkomen van ongewenst gedrag door het bieden van (on)gevraagd advies, het meedenken over beleid en het verzorgen van voorlichtingen en trainingen.
5 tips voor het positioneren en functioneren van de vertrouwenspersoon
Een vertrouwenspersoon biedt een veilige haven voor werknemers om hun zorgen en klachten te uiten en is daarom van onschatbare waarde in elke organisatie. Het is essentieel dat de vertrouwenspersoon correct gepositioneerd wordt en op een juiste manier functioneert. In de praktijk blijkt er echter vaak nog onduidelijkheid over de rol van de vertrouwenspersoon, wat kan leiden tot inefficiënte en onverstandige keuzes, zoals het aanstellen van een niet-gecertificeerde medewerker of het toebedelen van taken die niet tot het takenpakket horen. Dit kan het optimaal functioneren van de vertrouwenspersoon belemmeren. Daarom is zorgvuldige aanstelling van groot belang.
Wet seksuele misdrijven: wanneer is seksueel grensoverschrijdend gedrag strafbaar?
Om slachtoffers van misdrijven zoals verkrachting en aanranding beter te beschermen is op 1 juli 2024 de Wet seksuele misdrijven in werking getreden. Deze wet introduceert verschillende nieuwe strafbepalingen. Zo is nu seks zonder instemming strafbaar. In de nieuwe wet worden ook meer vormen van seksueel grensoverschrijdend gedrag strafbaar gesteld, zoals seksuele intimidatie in het openbaar en het sturen van seksuele getinte berichten aan kinderen. Seks moet te allen tijde vrijwillig zijn. Is dit niet het geval, dan is het strafbaar. Dat is het uitgangspunt. Aan de hand hiervan is de Wet seksuele misdrijven vormgegeven.
De rol van de vertrouwenspersoon bij klokkenluidersmeldingen
Meldingen die de vertrouwenspersoon bereiken zijn niet altijd beperkt tot ongewenste omgangsvormen. Deze kunnen ook gaan over misstanden, ook wel klokkenluidersmeldingen genoemd. Tegen de achtergrond van meldingen over integriteit speelt een recent in werking getreden wet, de Wet bescherming klokkenluiders (Wbk). De werkgevers waar deze nieuwe wet op van toepassing is moeten onder andere een onafhankelijke functionaris (meldloket of meldkanaal) aanstellen waar misstanden bij gemeld kunnen worden.
De verschillende rollen van de vertrouwenspersoon
Als vertrouwenspersoon kan je verschillende “petten” op hebben binnen een organisatie. Je hebt de pet van “gebruikelijk” vertrouwenspersoon, de VPO (vertrouwenspersoon ongewenst gedrag). Daarnaast bestaat er de VPI (vertrouwenspersoon integriteit). Deze twee rollen vallen ook met elkaar te combineren. Maar een vertrouwenspersoon kan ook fungeren als meldloket in de zin van de Wet bescherming klokkenluiders. Er valt veel te zeggen over de vraag of dit ook daadwerkelijk wenselijk is, maar theoretisch is het mogelijk. Ook komen wij in de praktijk al vertrouwenspersonen tegen die ook daadwerkelijk zijn aangesteld als meldloket.
Pesten, intimidatie, discriminatie: FNV brengt grensoverschrijdend gedrag bij ministerie JenV in kaart
Ook op het ministerie van Justitie en Veiligheid is de werkvloer niet veilig. Dat concludeert de FNV in een onderzoek naar de werksituatie op het ministerie. Bijna 2000 ambtenaren vulden een enquête van de vakbond in. Ongeveer de helft van de invullers zegt in het afgelopen jaar te maken te hebben gehad met grensoverschrijdend gedrag.
Minister Van Weyenberg: acties banken en betaalinstellingen nodig om discriminatie te voorkomen
Mensen met een niet-westerse migratieachtergrond en jongeren ervaren van alle onderzochte groepen het vaakst discriminatie in hun contact met banken en betaalinstellingen. Dit blijkt uit onafhankelijk onderzoek in opdracht van het ministerie van Financiën. Uit het onderzoek volgt dat 1 op de 10 mensen discriminatie ervaart in hun contact met banken en betaalinstellingen. Overmatige controle door banken en betaalinstellingen is de meest genoemde gedraging. Ook is het vaak onduidelijk waarom zij vragen van banken en betaalinstellingen moeten beantwoorden of bepaalde informatie moeten aanleveren. Minister Van Weyenberg heeft dit rapport vandaag naar de Tweede Kamer gestuurd en spreekt vandaag met vertegenwoordigers van de moslimgemeenschap.
Het Huis voor Klokkenluiders mag voorlopig nog geen boetes opleggen
Het is de bedoeling dat het Huis voor klokkenluiders (HvK) met de Wet bescherming klokkenluiders (Wbk) nieuwe toezichts- en sanctietaken en bijbehorende bevoegdheden krijgt, waaronder het opleggen van boetes aan bedrijven die zich niet houden aan de wet. Dit is geregeled in de artikelen 3a lid 3 onder e en 17i van de Wbk. Deze bepalingen zijn op dit moment (nog) niet in werking getreden. Dat betekent dat het HvK op dit moment nog geen sancties kan opleggen. Er is nu eerst onderzoek gedaan deze bevoegdheden door het bureau Pro Facto. Dat heeft recent geresulteerd in het adviesrapport van het Juridisch vooronderzoek naar enkele toezichts- en handhavingsbepalingen uit de Wet bescherming klokkenluiders.
Werkdruk en ongewenst gedrag op Nederlandse universiteiten
Een significant aantal docenten en wetenschappelijk personeel aan Nederlandse universiteiten ervaart aanzienlijke werkdruk en wordt geconfronteerd met ongewenst gedrag. Deze situatie kan leiden tot ernstige gezondheidsproblemen, frequente ziekteverzuim en zelfs arbeidsongeschiktheid. Hoewel dit probleem al geruime tijd bekend is, blijven de universiteiten moeite hebben om dit op structurele wijze aan te pakken. Deze bevindingen zijn afkomstig uit het onderzoeksrapport van de Nederlandse Arbeidsinspectie, Arbo in Bedrijf onderzoeksrapport Psychosociale Arbeidsbelasting universiteiten, dat aan de Tweede Kamer is voorgelegd.
Openbaar Ministerie ziet onvoldoende bewijs om door te gaan met vervolging in The Voice of Holland-zaak
Het Openbaar Ministerie heeft besloten om de zedenzaak tegen een 53-jarige man uit Huizen te laten vallen. Hij werd ervan verdacht een zedendelict te hebben gepleegd tijdens opnames van het tv-programma The Voice of Holland (TVOH). Het OM wilde de zaak eerst voor de rechter brengen, maar na aanvullend onderzoek door de rechter-commissaris bleek dat er geen overtuigend bewijs te zijn voor een strafbaar feit. Dit hebben ze aan de aangeefster en de verdachte uitgelegd.
Het verschil tussen een melding en een klacht
Ongewenst gedrag of een integriteitsschending is niet wenselijk binnen een organisatie. Dit kan onder andere de sfeer op de werkvloer beïnvloeden. Indien er sprake is van ongewenst gedrag of een integriteitsschending zal een werkgever de beste ondersteuning moeten bieden. Ongewenst gedrag of een integriteitsschending kan aanleiding geven om een melding of een klacht in te dienen. De termen klacht en melding worden regelmatig door elkaar gebruikt. Toch zijn er een aantal verschillen tussen een klacht en een melding welke belangrijk zijn voor onder andere de procedure en de beantwoording van de vraag wie een klacht/melding mag indienen. In deze blog zullen wij deze verschillen toelichten.
Een melding van grensoverschrijdend gedrag, en dan?
In verschillende sectoren groeit de aandacht voor (seksueel) grensoverschrijdend gedrag. Onthullingen van misstanden hebben geleid tot de oprichting of verbetering van meld- en klachtkanalen in diverse bedrijfstakken. Toch blijkt uit de praktijk dat wanneer het er echt op aankomt na een incident, er vaak nog te weinig kennis is over hoe men moet handelen bij een melding of klacht. Vragen rijzen over welke informatie gedeeld moet worden binnen en buiten de organisatie, en wanneer dit moet gebeuren. Hoe kunnen de belangen van zowel de melder als de beklaagde zo zorgvuldig mogelijk worden behartigd?