Klachtencommissie
Achtergrond
Versterking
Training
Communicatie
Als een werknemer ongewenst gedrag ervaart op het werk, kan hij terecht bij de vertrouwenspersoon. Soms is de situatie zo ernstig dat het noodzakelijk is een officiële klacht in te dienen bij de klachtencommissie van jouw organisatie. Een klachtencommissie is een onderdeel van het wettelijk verplichte PSA-beleid.
Bij klachten over ongewenst gedrag zijn de belangen groot. Als een klacht gegrond wordt verklaard, dan kan dat verregaande gevolgen hebben voor degene waarover wordt geklaagd, de beklaagde. Wordt de klacht ongegrond bevonden, dan zal dat de klager ook niet onberoerd laten. Om die reden is het voor alle betrokken partijen, inclusief de werkgever, belangrijke een zorgvuldige klachtenprocedure in werking te hebben. Dit betekent dat er objectief naar de klacht wordt gekeken door personen die daarover een onafhankelijk oordeel kunnen vormen en geen belang hebben bij de uitkomst. Om dat te waarborgen wordt de klacht door de klachtencommissie onderzocht.
Bij het formeren van, en ook het uitvoeren van het werk door de klachtencommissie zelf, komt veel kijken. De klachtencommissie doet onderzoek naar een klacht, oordeelt of de klacht gegrond is, en zo ja adviseert zij de organisatie over de te nemen maatregelen.
Wij bieden versterking aan organisaties door het (helpen) vormen van een externe klachtencommissie of het leveren van één of meerdere leden die zitting nemen in de interne klachtencommissie.
Met onze expertise en ervaring weet je zeker dat jouw werknemers toegang hebben tot een gedegen klachtencommissie.
Ook kunnen wij ondersteunen bij de samenstelling en de benoeming van de leden van uw eigen klachtencommissie.
Wij bieden trainingen voor klachtenfunctionarissen en voor leden van klachtencommissies. In deze trainingen behandelen we de ins en outs van het klachtrecht en doorlopen we de klachtenprocedure.
Bekijk hier het volledige cursusaanbod op dit gebied.
Onbekend maakt onbemind. Wij helpen organisaties om bekendheid te creëren ten aanzien van hun klachtenregeling. Op die manier kennen medewerkers de klachtenregeling, weten ze hoe zij een klacht kunnen indienen en bij wie ze hiervoor binnen de organisatie terecht kunnen.
Klik hier voor meer informatie.