De Vertrouwenspersoon Integriteit
In deze blog duiken we dieper in op het begrip VPI - Vertrouwenspersoon Integriteit. We bespreken de rol en verantwoordelijkheden van een VPI, zoals het verstrekken van advies bij integriteitsschendingen en het bevorderen van integriteit binnen organisaties. Daarnaast onderscheiden we de functie van een VPI van die van een VP en verkennen we de mogelijkheid van een VPI als meldloket, waarbij de anonimiteit van melders gewaarborgd wordt.
Wat doet een VPI?
De VPI informeert en adviseert medewerkers over de stappen die ze kunnen zetten bij een integriteitsschending. Ook kan de VPI de organisatie helpen om integriteitsschending te voorkomen. De VPI is er dan ook om de integriteit van de organisatie te bewaken en te bevorderen.
Waarvoor kan je terecht bij een VPI?
Medewerkers kunnen bij de VPI terecht wanneer zij een (vermoeden van) integriteitsschending hebben. Er is sprake van een integriteitsschending wanneer een misstand als een handeling of nalatigheid leidt tot een inbreuk op het Unierecht, of een maatschappelijke misstand is. De schending treft de organisatie of (een deel van) de samenleving als geheel.
Wat is het verschil tussen een VPI en een VP?
Het verschil tussen een VP en VPI is dat medewerkers terecht kunnen bij een VP als ze problemen ervaren met (seksuele) intimidatie, discriminatie, agressie, geweld, pesten en treiteren. Bij een VPI kunnen medewerkers terecht wanneer zij een (vermoeden van) integriteitsschending hebben.
Een VP wordt dus geraadpleegd wanneer iemand persoonlijk geraakt wordt. Het probleem ligt dan bij de medewerker die het slachtoffer is van de ongewenste omgangsvormen.
Een VPI wordt geraadpleegd bij een misstand. Het probleem ligt dan bij de organisatie.
Kan een VPI ook een meldloket zijn?
Er zijn verschillende meldpunten waaruit een melder kan kiezen. De VPI helpt melders om op de juiste manier een melding te doen. Maar een VPI kan ook worden aangewezen door de organisatie om meldingen te ontvangen. Dit mag echter niet ten koste gaan van zijn ondersteunende taak. De vertrouwenspersoon treedt dan op als doorgeefluik van de melding. Iedere vorm van communicatie over de melding tussen de organisatie en de medewerker loopt dan via de vertrouwenspersoon. Op deze manier kan de anonimiteit van de melder goed worden gewaarborgd. De vertrouwenspersoon is dan de enige die de identiteit kent van de melder.
Wil jij meer weten over dit onderwerp? Neem deel aan onze Verdieping Integriteit. Tijdens deze cursus wordt uitgebreid ingegaan op integriteitsschendingen, misstanden en de rol van de VPI.