Ziek melden na een arbeidsconflict

Een arbeidsconflict kan een stressvolle en uitdagende situatie zijn voor elke werknemer. Soms lopen deze conflicten zo hoog op dat ze een aanzienlijke tol eisen van de mentale en fysieke gezondheid van een werknemer. In dergelijke gevallen kan de drang om je ziek te melden om even aan de situatie te ontsnappen en op adem te komen aantrekkelijk lijken. Echter, ziek melden na een arbeidsconflict is over het algemeen niet toegestaan om verschillende redenen. In deze blog gaan we in op wanneer iemand zich wel en niet ziek mag melden en wordt er gekeken naar hoe iemand het beste om kan gaan met een arbeidsconflict. 

Wel of niet ziekmelden?

Ziekteverzuim is in de eerste plaats bedoeld voor werknemers die fysiek of mentaal niet in staat zijn om te werken vanwege medische redenen. Dit systeem is ontworpen om werknemers te ondersteunen bij echte gezondheidsproblemen, en het misbruiken ervan kan ernstige gevolgen hebben, zowel professioneel als juridisch. Indienen van een valse ziekmelding kan leiden tot disciplinaire maatregelen, waaronder officiële waarschuwingen, schorsingen, of zelfs ontslag, afhankelijk van de bedrijfsregels en wetgeving in jouw regio.

De reden dat ziekmelden na een arbeidsconflict vaak niet als een geldige reden wordt beschouwd, is omdat er op het moment van ziek melden vaak geen sprake is van ziekte of gebrek. Bovendien kan ziekmelden in het geval van een conflict een risico van misbruik met zich meebrengen. Werknemers kunnen het ziekmelding proces mogelijk misbruiken om een conflict te vermijden of als een tijdelijke oplossing voor een lastige situatie. Dit kan leiden tot onnodige kosten voor werkgevers en verlies van productiviteit.

Toch zijn er situaties waarin een arbeidsconflict wel legitieme gezondheidsproblemen kan veroorzaken. Krijg je last van mentale of fysieke klachten door de situatie? Schakel hulp in en volg de juiste procedures. Zo kan de bedrijfsarts vaststellen of er sprake is van ziekte en dus een legitieme reden voor ziekmelding. De bedrijfsarts stelt op basis van de klachten een behandelplan op en koppelt dit terug aan de werkgever.

Wat te doen bij een arbeidsconflict?

Ben je niet ziek, maar weet je niet wat je anders moet doen om de situatie onder controle te krijgen? Probeer hierover in gesprek te gaan. Als je het geen fijn idee vindt om de confrontatie aan te gaan met degene waarmee je een conflict hebt, dan kan je ervoor kiezen om hulp te zoeken bij je werkgever, leidinggevende, bedrijfsmaatschappelijk werker, HR-afdeling of zelfs een mediator. In het geval dat het arbeidsconflict gaat over ongewenst gedrag kan je ook bij een vertrouwenspersoon terecht.

In sommige gevallen is het al zo ver uit de hand gelopen dat een gesprek niet meer werkt. Schakel in dat geval juridische hulp in en volg het advies dat je krijgt op.

Ondanks de vervelende invloed die een conflict kan hebben op de werksfeer, is het belangrijk om de regels te blijven volgen en je werk goed te doen. Wanneer je gaat verzaken kan de werkgever dit benoemen in jouw dossier. Dit kan in je nadeel werken als het conflict escaleert. Hoe beter jij je gedraagt tijdens een conflict, hoe sterker je staat.

8 tips bij een arbeidsconflict 

  1. Probeer rustig te blijven en te voorkomen dat de situatie verder escaleert.

  2. Meld je niet ziek, tenzij je echt ziek bent.

  3. Maak de situatie zo snel mogelijk bespreekbaar: geef aan waar je tegenaan loopt en wat je graag anders zou willen. Overleg indien gewenst met een bedrijfsmaatschappelijk werker of vertrouwenspersoon.

  4. Maak zelf duidelijke aantekeningen van wat er gebeurt. Deze kunnen later nog van pas komen.

  5. Blijf kritisch naar jezelf kijken. Wat is jouw rol in de situatie?

  6. Probeer naar een oplossing te zoeken. Wat verwacht jij en wat wordt er van jou verwacht? Vraag jezelf af of dit realistisch is en wat hiervoor nodig is.

  7. Als je er samen niet uitkomt, schakel dan een mediator in om te bemiddelen. 

  8. Is de situatie te ver geëscaleerd? Schakel juridische hulp in en volg het advies op

Vorige
Vorige

Verplichte Vertrouwenspersoon in Arbeidsomstandighedenwet

Volgende
Volgende

Effectief communiceren over integriteit: 8 tips van het Huis voor Klokkenluiders