Natuurlijk wil je als werkgever een veilige werkomgeving creëren voor je team, maar hoe doe je dat eigenlijk? Waar kunnen je medewerkers naartoe als ze gepest of geïntimideerd worden? En nog belangrijker, hoe voorkom je dat er grensoverschrijdend gedrag plaatsvindt?

Als werkgever moet je niet alleen zorgen voor een veilige fysieke werkplek, maar ook beleid voeren om psychosociale arbeidsbelasting (PSA) te voorkomen. Dit omvat allerlei vormen van ongewenst gedrag, zoals pesten, (seksuele) intimidatie, discriminatie en geweld. Onderzoek heeft aangetoond dat 1 op de 6 werknemers hiermee te maken krijgt, wat kan leiden tot meer ziekteverzuim en onrust in je organisatie.

Een van de dingen die je als werkgever kunt doen, is het aanstellen van een vertrouwenspersoon. Dit kan iemand zijn binnen je organisatie of een externe professional, of misschien zelfs beide, zodat je medewerkers gemakkelijk bij iemand terecht kunnen.

De vertrouwenspersoon is het eerste aanspreekpunt voor medewerkers die te maken hebben (gehad) met ongewenst gedrag. De vertrouwenspersoon biedt medewerkers een laagdrempelige en vertrouwelijke manier om problemen met betrekking tot ongewenst gedrag aan te kaarten. Samen met de betrokken medewerker kijkt de vertrouwenspersoon naar manieren om het probleem op te lossen. Het inschakelen van een vertrouwenspersoon kan de situatie de-escaleren, de werknemer voelt zich gehoord en jij als werkgever kunt sneller de controle over de situatie krijgen. Het kan voorkomen dat zaken onnodig uit de hand lopen, evenals juridische procedures en negatieve publiciteit. 

Doordat de vertrouwenspersoon is gebonden aan geheimhouding, kan dit het gevoel van veiligheid en zekerheid bevorderen bij medewerkers die anders misschien aarzelen om hun ervaringen te delen. De vertrouwenspersoon zal de naam van de melder nooit bekendmaken, tenzij dit expliciet wordt goedgekeurd door de melder of vereist is volgens de wet.

Een vertrouwenspersoon biedt niet alleen een luisterend oor, maar kan ook emotionele steun en begeleiding bieden aan medewerkers die slachtoffer zijn geworden van ongewenst gedrag. Dit kan variëren van het verstrekken van informatie over beschikbare interne procedures tot het aanbevelen van externe hulpbronnen en diensten.

Naast het omgaan met individuele gevallen van ongewenst gedrag, kan een vertrouwenspersoon ook advies geven aan de organisatie en de leidinggevende over het voorkomen van toekomstige incidenten. De vertrouwenspersoon kan wijzen op patronen of trends die aandacht vereisen en aanbevelingen doen om de algehele werkcultuur te verbeteren. 

Door het hebben van een vertrouwenspersoon en het aanpakken van ongewenst gedrag op de werkvloer, kan het ziekteverzuim verminderen en kunnen potentiële conflicten binnen de organisatie worden voorkomen of vroegtijdig worden aangepakt.

Kortom, een vertrouwenspersoon is een essentiële schakel in het waarborgen van een gezonde en veilige werkomgeving waar medewerkers zich gerespecteerd en gewaardeerd voelen. De vertrouwenspersoon kan medewerkers op een adequate manier ondersteunen en actief bijdragen aan het voorkomen van ongewenst gedrag.

Vorige
Vorige

Interne vs. externe vertrouwenspersoon 

Volgende
Volgende

Het indienen van een klacht bij de interne klachtencommissie: De voor- en nadelen