Een veilige en respectvolle werkomgeving is een gedeelde verantwoordelijkheid. Toch krijgen medewerkers soms te maken met situaties die als niet prettig worden ervaren. Het is dan belangrijk dat iemand ergens terechtkan om zijn verhaal te doen. Zo is er de vertrouwenspersoon: een luisterend oor die ondersteuning biedt aan medewerkers die te maken hebben (gehad) met ongewenst gedrag op de werkvloer. In de praktijk blijkt het in bepaalde gevallen nog onduidelijk of je een vertrouwenspersoon kunt raadplegen. In deze blog wordt beschreven wanneer een vertrouwenspersoon ondersteuning kan bieden en wat andere mogelijke kanalen zijn als dit niet het geval is.

Ongewenst gedrag

De vertrouwenspersoon staat klaar voor medewerkers die te maken hebben met ongewenst gedrag op de werkvloer, zoals pesten, discriminatie, agressie, geweld en (seksuele) intimidatie. Dit geldt zowel voor huidige situaties als voor situaties die zich eerder hebben voorgedaan.

Een mogelijke drempel voor medewerkers om een gesprek aan te gaan met de vertrouwenspersoon is de twijfel of anderen ook erkennen dat het gaat om ongewenst gedrag. Voor hen is het belangrijk om te weten dat gedrag als ongewenst wordt beschouwd wanneer zij dit zelf zo ervaren. De intentie van de ander of de mening van een derde is voor een vertrouwenspersoon niet relevant. Het gaat om het gevoel van de medewerker.

De vertrouwenspersoon biedt een veilige haven waar medewerkers in vertrouwelijkheid hun verhaal kunnen doen. Er wordt ruimte geboden voor emoties en er wordt meegedacht over mogelijke oplossingen. Verder zal een vertrouwenspersoon nooit stappen ondernemen zonder dit op voorhand met de betreffende medewerker te overleggen.

Ondanks dat vertrouwelijkheid de basis is voor het werk van de vertrouwenspersoon, zijn er een aantal situaties waarin deze dit niet kan garanderen. Van een dergelijke situatie is in elk geval sprake als het gaat om een ernstig misdrijf. Ook kan er hevige gewetensnood ontstaan bij de vertrouwenspersoon, wat doorbreking van de vertrouwelijkheid rechtvaardigt. Een vertrouwenspersoon zal de medewerker hiervan altijd op de hoogte stellen en de mogelijk te bewandelen paden toelichten.

Wanneer niet naar de vertrouwenspersoon

Het kan heel verleidelijk zijn om voor alle problemen bij één persoon terecht te kunnen. Toch is het niet wenselijk dat de vertrouwenspersoon voor alles wordt benaderd. Deze heeft namelijk niet voor elke situatie de kennis of de bevoegdheid om iemand te helpen. Het is mede daarom belangrijk dat medewerkers de juiste kanalen benutten om zo bij te dragen aan het behoud van welzijn en productiviteit binnen de organisatie.

De vertrouwenspersoon is er alleen om ondersteuning te bieden in het geval van ongewenst gedrag. Indien er sprake is van een andere vervelende situatie, zoals een arbeidsconflict, te hoge werkdruk, ziekte of persoonlijke omstandigheden, is het verstandig om de daarvoor geschikte hulplijnen in te schakelen. Zo kan bijvoorbeeld een leidinggevende, HR, een bedrijfsmaatschappelijk werker of (bedrijfs)arts in voornoemde situaties betere ondersteuning bieden.

Is iemand naar de vertrouwenspersoon gegaan en komt hij erachter dat deze niet de geschikte persoon is om te helpen? De vertrouwenspersoon zal de medewerker altijd begeleiden naar iemand die dit wel kan.

Ben jij op zoek naar een vertrouwenspersoon voor jouw organisatie of wil je meer weten over het werk van de vertrouwenspersoon? Wij helpen je graag verder. Klik hier voor meer informatie over onze (externe) vertrouwenspersoon service.

Vorige
Vorige

Is het hebben van een vertrouwenspersoon verplicht?

Volgende
Volgende

Eén landelijk meldpunt voor discriminatie