TOTAAL OVERZICHT
Cursussen en webinars
(Dit overzicht wordt niet gebruikt.)
Opleiding Vertrouwenspersoon (4 dagen) | Cohort 10 2025 (Den Haag)
Start: Donderdag 6 nov. 2025
Duur: 4 dagen
€ 1.495,-
TRAINERS:
Dorothy Jane Nijkamp &
Precious Chocolaad
Geaccrediteerde opleiding voor interne en externe vertrouwenspersonen
Het bieden van een veilige werkomgeving staat binnen onze organisatie altijd voorop. Wij vinden het dan ook belangrijk dat alle werknemers toegang hebben tot een werkomgeving waar zij zich prettig voelen. Helaas is het niet mogelijk om alle vormen van ongewenst gedrag op de werkvloer te voorkomen. Wat wij wel kunnen doen is mensen opleiden die hierbij kunnen helpen en werknemers die slachtoffer zijn geworden van ongewenst gedrag kunnen ondersteunen, zodat zij weer met een gerust hart naar hun werk kunnen. Aan het eind van deze opleiding kan jij als goed opgeleide en competente vertrouwenspersoon bijdragen aan het bevorderen van gewenst gedrag binnen een organisatie en melders weer zelfverzekerd de werkvloer op helpen.
Ben jij geïnteresseerd in het bieden van ondersteuning aan medewerkers en begeleiding bieden wanneer zij geconfronteerd worden met grensoverschrijdend gedrag? Wil jij jouw bijdrage leveren aan het creëren van een sociaal veilige en integere werkomgeving? Overweeg dan om deel te nemen aan onze geaccrediteerde opleiding tot interne of externe vertrouwenspersoon. Deze opleiding voorziet jou van alle benodigde kennis en vaardigheden om succesvol aan de slag te gaan als vertrouwenspersoon.
Wat kan je verwachten?
De opleiding bestaat uit vier cursusdagen die duren van 9.00 – 17.00 uur. Tijdens deze bijeenkomsten komen de rol, taken en werkwijze van de vertrouwenspersoon uitvoerig aan bod. Ook gaan we in op de plaats van de vertrouwenspersoon in de organisatie en bespreken we de verschillende taken die je hebt als vertrouwenspersoon integriteit en als vertrouwenspersoon ongewenste omgangsvormen. Het juridisch kader wordt op een behapbare wijze behandeld. Daarnaast wordt aandacht besteed aan de vaardigheden die van belang zijn voor een vertrouwenspersoon.
Om een goede vertrouwenspersoon te zijn, is theorie tot je nemen alleen niet voldoende. Daarom staan we tijdens de opleiding ruim stil bij de kwaliteiten waarover een vertrouwenspersoon dient te beschikken en gaan we uitgebreid oefenen met verschillende casussen uit de praktijk.
Resultaat
Je weet wat onder psychosociale arbeidsbelasting valt;
Je kan een onderscheid maken tussen een schending van de sociale integriteit (ongewenste omgangsvormen) en zakelijke integriteit en weet de juiste procedures te volgen bij een melding;
Je kent de kerntaken van de vertrouwenspersoon;
Je bent je bewust van de rol van de vertrouwenspersoon binnen een organisatie;
Je beschikt over de nodige communicatieve vaardigheden en gesprekstechnieken;
Je kan een melder opvangen en ondersteunen en je weet welke middelen je daartoe hebt;
Je bent in staat om ruimte te geven aan emoties van de melder en kunt de melder helpen zelf een passende oplossing te zoeken;
Je bent in staat om gewenst en ongewenst advies te geven aan een organisatie;
Je weet hoe je medewerkers en leidinggevende kan voorlichten over (het voorkomen van) ongewenste omgangsvormen, de functie van de vertrouwenspersoon en het beleid;
Je hebt kennis over huidige regelgeving en juridische aspecten;
Je weet wat er wordt verstaan onder integriteit en integer handelen; een begrip met verschillende betekenissen in verschillende contexten, en dit kunnen toetsen op de verschillende criteria van integer handelen;
Je kent de taakinhoud en taakafbakening van de functie LVV gecertificeerd vertrouwenspersoon;
Je hebt kennis van integriteitsissues en relevante wet- en regelgeving met betrekking tot integriteit en kan deze toepassen bij je rol als VP;
Je hebt inzicht in de krachtenvelden bij een casus met betrekking tot integriteit, zowel informeel als formeel, zowel intern als extern;
Je maakt kennis met de wijze waarop een gesprek gevoerd wordt met een melder waarin aandacht is voor de emotionele opvang als ook voor de feiten van een vermoeden van een integriteitschending of misstand;
Je kan onderscheid maken tussen ongewenste omgangsvormen, arbeidsconflicten, integriteitsissues en (vermoedens van) misstanden en de daarbij behorende procedures;
Je bent in staat om met de melder te bespreken of er sprake is van een integriteitsschending of een vermoeden van een misstand;
Je wordt je bewust van de mogelijkheid om met de melder te overleggen over factoren die bepalen welke weg er wordt bewandeld binnen de keuzemogelijkheden die er zijn.
Programma
Cursusdag 1
Wettelijk kader
Waarom een vertrouwenspersoon?
Psychosociale arbeidsbelasting (PSA) en PSA-beleid
Ongewenste omgangsvormen
Taken van de vertrouwenspersoon
De rollen & competenties van de vertrouwenspersoon
Gespreksmodel
Diversiteit
Cursusdag 2
Voorbereiden op een gesprek
Opening gesprek
Vertrouwelijkheid & aangifteplicht
In kaart brengen van betrokkenen
Probleemanalyse
Sociale kaart
Formele & informele oplossingsmogelijkheden
De klachtencommissie
Doorverwijzen
Dramadriehoek
Cursusdag 3
Omgaan met weerstand
In gesprek met derden
Voorlichting & preventie
Signaleren & adviseren
Oriëntatie op integriteit
VPO vs. VPI
Cursusdag 4
Gesprek met de melder van A-Z
Praktische handvaten
Jaarverslag
Registratie
Voorlichting geven
Werken als externe VP
Eindtoets (open vragen en meerkeuze vragen)
Certificering, hercertificering, bij- en nascholing
Vormen van intervisiegroepen
Reflectie op de opleiding
Uitreiking certificaten
Borrel
Certificering
Na het succesvol doorlopen van de opleiding, ontvang je een deelnamebewijs waarmee je het landelijk examen voor vertrouwenspersonen kan aanvragen. Na het met goed gevolg afronden van het examen, kan je certificering aanvragen bij de LVV.
Certificering is een continue meting van de kwaliteit van iemands vakbekwaamheid. Op deze manier kan dus toezicht worden gehouden op de kwaliteit van jou als vertrouwenspersoon. Certificering geeft hierdoor meerwaarde voor alle belanghebbenden.
De eisen voor certificering zijn vastgesteld door de LVV. Een onafhankelijke instelling controleert elke vier jaar of de vertrouwenspersoon aan de vastgestelde eisen voldoet.
De certificatie-eisen bestaan uit:
Scholing (bij certificering en hercertificering)
Intervisie (bij hercertificering)
Extra activiteiten (bij hercertificering)
Aan het einde van de opleiding worden de eisen voor certificering verder toegelicht.
Nu al meer weten? Op de website van de LVV vind je meer informatie over certificering en de eisen waaraan je moet voldoen.
Let op! De kosten voor certificering en het landelijk examen zitten niet in het cursusbedrag inbegrepen. Klik hier om meer te lezen over de tarieven van certificering door het LVV.
Data
VP opleiding dag 1 | Cohort 2 2024 | dinsdag 5 maart 2024
VP opleiding dag 2 | Cohort 2 2024 | dinsdag 19 maart 2024
VP opleiding dag 3 | Cohort 2 2024 | dinsdag 2 april 2024
VP opleiding dag 4 | Cohort 2 2024 | dinsdag 16 april 2024
VP opleiding dag 1 | Cohort 3 2024 | dinsdag 7 mei 2024
VP opleiding dag 2 | Cohort 3 2024 | dinsdag 21 mei 2024
VP opleiding dag 3 | Cohort 3 2024 | dinsdag 4 juni 2024
VP opleiding dag 4 | Cohort 3 2024 | dinsdag 18 juni 2024
VP opleiding dag 1 | Cohort 4 2024 | dinsdag 3 september 2024
VP opleiding dag 2 | Cohort 4 2024 | dinsdag 17 september 2024
VP opleiding dag 3 | Cohort 4 2024 | dinsdag 1 oktober 2024
VP opleiding dag 4 | Cohort 4 2024 | dinsdag 15 oktober 2024
VP opleiding dag 1 | Cohort 5 2024 | dinsdag 5 november 2024
VP opleiding dag 2 | Cohort 5 2024 | dinsdag 12 november 2024
VP opleiding dag 3 | Cohort 5 2024 | dinsdag 26 november 2024
VP opleiding dag 4 | Cohort 5 2024 | dinsdag 10 december 2024
Nascholing Verdieping gesprekstechnieken
Maandag 10 nov. 2025
9.30 - 17.00 uur
Duur: 1 dag
€ 450,-
TRAINER:
Karen Walthuis
Deze cursus is speciaal ontworpen om vertrouwenspersonen te ondersteunen bij en extra handvaten te geven voor het voeren van gesprekken met melders. Als vertrouwenspersoon is het essentieel om vertrouwen op te bouwen, te luisteren, te ondersteunen en mogelijk door te verwijzen. Gesprekstechnieken spelen een cruciale rol bij het succesvol vervullen van deze rol.
Daarbij begint het bij de basishouding van een vertrouwenspersoon. Je leert hoe je een veilige en vertrouwelijke omgeving kunt creëren waarin de melder zich gehoord en gesteund voelt. Daarnaast worden tips en tricks gedeeld om effectieve gesprekstechnieken toe te passen. Deze technieken helpen je om de communicatie te verbeteren, empathie te tonen en de juiste vragen te stellen om tot de kern van het probleem te komen.
Tijdens de cursus leer je de basisvaardigheden bijdragen aan een goed verloop van een gesprek. Deze technieken zijn aan te leren en naarmate je ze vaker toepast, zul je merken dat je ze steeds vloeiender en automatischer inzet. Je zult merken dat gesprekken, zelfs die met moeilijke boodschappen of delicate onderwerpen, soepeler verlopen.
Er wordt ook aandacht besteed aan het bewustworden van hoe jouw gedrag en hoe dat invloed kan hebben op de persoon die zijn/haar verhaal deelt. Je leert hoe je het gesprek kunt kaderen, zodat de melder precies weet wat hij/zij kan verwachten. Daarnaast leer je hoe je het contact kunt verdiepen, een oprechte verbinding tot stand kunt brengen en op natuurlijke wijze sturing kunt geven aan het gesprek.
Als vertrouwenspersoon ben je bekend met het omgaan met meldingen en mogelijke klachten, maar het beheersen van verschillende gespreksvaardigheden is daarop een onmisbare aanvulling. Deze training in gesprekstechnieken biedt praktische handvatten om deze vaardigheden verder te ontwikkelen. Daarnaast worden ook verschillende routes besproken die je kunt volgen wanneer je iemand moet doorverwijzen. Bovendien worden er tools aangereikt om om te gaan met diverse dilemma's die je als vertrouwenspersoon kunt tegenkomen.
Echt luisteren is een kunst op zich. In deze cursus leer je hoe je als vertrouwenspersoon je luistervaardigheden kunt verdiepen om optimaal resultaat te behalen uit opvang- en vervolggesprekken. Het creëren van veiligheid, het bespreken van kaders en het opbouwen van een werkelijke verbinding zijn basiselementen die in elk gesprek met een melder thuishoren. Je leert hoe je veiligheid kunt creëren, wat je moet doen (of juist moet laten) om een gevoel van veiligheid te bieden. Daarnaast leer je hoe je kaders kunt definiëren en hoe je hierover kunt communiceren met de melder. Het herkennen van echt contact en het vermogen om daadwerkelijk te luisteren naar de melding zijn eveneens belangrijke aspecten die tijdens de cursus aan bod komen.
Of je nu net begint als vertrouwenspersoon of al jarenlange ervaring hebt, deze cursus biedt waardevolle inzichten en praktische vaardigheden om jouw gespreksvaardigheden naar een hoger niveau te tillen. Na het voltooien van deze cursus zul je met meer vertrouwen en competentie kunnen communiceren en effectief kunnen optreden als vertrouwenspersoon.
Deze cursus biedt BNS op de volgende taakgebieden van de vertrouwenspersoon: opvang en begeleiding en gevraagd en ongevraagd adviseren.
Doelen
Na afloop van deze cursus zijn de deelnemers instaat om:
Een professionele basishouding aan te nemen als vertrouwenspersoon.
Concrete tips en tricks toe te passen om gesprekstechnieken te verbeteren.
Effectief te communiceren en empathie te tonen.
De juiste vragen te stellen om tot de kern van het probleem te komen.
Interventietechnieken toe te passen in diverse situaties.
Passende ondersteuning te bieden aan de melder.
Weerstand van de melder te herkennen en er effectief mee om te gaan.
Een vertrouwensband te behouden, zelfs bij weerstand.
Constructief te blijven communiceren in uitdagende situaties.
Interactieve oefeningen en praktijksimulaties te gebruiken om vaardigheden te versterken.
Situaties uit de eigen praktijk in te brengen en te reflecteren.
Praktische vaardigheden op te doen door oefenen en feedback te ontvangen.
De behoeften van de melder beter in te kunnen schatten.
Effectief om te gaan met gevoelige en delicate thema's.
De communicatievaardigheden naar een hoger niveau te tillen.
Zelfvertrouwen te vergroten in de rol van vertrouwenspersoon.
De melder op een professionele en ondersteunende wijze te begeleiden.
Na het voltooien van deze cursus zullen de deelnemers de nodige kennis, vaardigheden en zelfvertrouwen hebben om succesvol gesprekken te voeren als vertrouwenspersoon en effectief te kunnen handelen in diverse situaties.
Programma
Kennismaking en introductie van de cursus
De basishouding van vertrouwenspersoon
Tips & tricks gesprekstechnieken
Bewustwording van gedrag en invloed op de melder
Het kaderen van gesprekken en het stellen van verwachtingen
Gespreksmodel en verschillende onderdelen
Oefening met toepassen van het gespreksmodel
Interventietechnieken
Het verdiepen van het contact en het tot stand brengen van een wezenlijke verbinding
Sturing geven aan het gesprek en behoud van regie
Toepassen van basistechnieken voor een vlot verloop van gesprekken
Omgaan met weerstand
Oefening: omgaan met weerstand
Verbeteren van luistervaardigheden en effectief luisteren
Creëren van veiligheid in gesprekken en bespreken van kaders
Omgaan met dilemma's als vertrouwenspersoon
Oefening: Het hele gesprek
Nabespreking
Data & inschrijven
Deze cursus wordt op de navolgende data gehouden:
Maandag 25 maart 2024 | 9.30 - 17.00 uur
Donderdag 20 juni 2024 | 9.30 - 17.00 uur
Dinsdag 24 september 2024 | 9.30 - 17.00 uur
Dinsdag 3 december 2024 | 9.30 - 17.00 uur
Nascholing Strafrecht voor vertrouwenspersonen
Dinsdag 11 nov. 2025
9.30 - 17.00 uur
Duur: 1 dag
€ 450,-
TRAINERS:
Joyce Boonstra
Precious Chocolaad
Tijdens deze cursus worden onderwerpen uit het strafrecht behandeld die belangrijk zijn in het uitoefenen van het werk van vertrouwenspersoon.
Allereerst wordt besproken waar de grens ligt tussen wel en niet strafbaar handelen. Zo is seksuele intimidatie in principe niet strafbaar, maar wanneer wordt een grens overgegaan zodat dat wel het geval is? Ook komt aan bod wanneer volgens de wet voor de vertrouwenspersoon een aangifteplicht bestaat.
Daarna bespreken we het doen van aangifte. Wanneer kan dat, wie kan dat doen en wat zijn voor- en nadelen? Tijdens het onderdeel over het strafrechtelijk onderzoek komt aan bod wat er gebeurt als er een aangifte is gedaan en welke actoren er betrokken zijn bij een strafrechtelijke onderzoek en de fasen die daarna komen. Ook wordt ingegaan op de rechten van een slachtoffer, degene die aangifte heeft gedaan.
Tijdens het laatste onderdeel van de cursus wordt alles wat ervoor is behandeld samengebracht, doordat aan bod komt welke rol de VP kan spelen als het om strafrecht gaat. Besproken wordt waar een vertrouwenspersoon rekening mee moet houden wanneer wordt geadviseerd over het wel of niet doen van aangifte en welke rol de VP vanaf dat moment kan spelen.
Deze cursus biedt BNS op het taakgebied van de vertrouwenspersoon: opvang en begeleiding.
Doelen
Na afloop van deze cursus:
Is de vertrouwenspersoon is staat te herkennen wanneer er sprake is van strafbare feiten
Weet de vertrouwenspersoon wanneer er een aangifteplicht bestaat en dus in welke gevallen geen absolute vertrouwelijkheid kan worden gegarandeerd
Kan de vertrouwenspersoon een melder adviseren over het doen van aangifte
Weet de vertrouwenspersoon hoe het doen van aangifte in zijn werk gaat en kan de melder hierover informeren
Weet de vertrouwenspersoon wat er na het doen van aangifte gebeurt en kan de melder hierover informeren
Weet de vertrouwenspersoon wie er bij een strafrechtelijk onderzoek betrokken zijn en kan de melder hierover informeren
Weet de vertrouwenspersoon wat de rechten zijn van een melder na het doen van aangifte en kan de melder hierover informeren
Weet de vertrouwenspersoon wat de rol van de vertrouwenspersoon is bij het doen van aangifte
Programma
Strafbaar of niet strafbaar?
Tijdens dit onderdeel wordt besproken waar de grens ligt tussen wel en niet strafbaar handelen. Zo is seksuele intimidatie in principe niet strafbaar, maar wanneer wordt een grens overgegaan zodat dat wel het geval is? Wanneer geldt voor de VP een aangifteplicht?
Aangifte doen
Hoe gaat het doen van aangifte precies in zijn werk? Waar en wanneer doe je dat? Kan de VP voor iemand anders aangifte doen? Wat zijn voor-, maar ook nadelen? Welke rol kan de VP hierin spelen? Wat zijn de gevolgen? Op deze en meer vragen wordt antwoord gegeven tijdens dit onderdeel van de cursus.
Strafrechtelijk onderzoek
Wat gebeurt er nadat er een aangifte is gedaan? Tijdens dit onderdeel komen de verschillende fasen van een strafrechtelijk onderzoek aan bod, van aangifte of melding tot en met een (eventueel) rechterlijk vonnis.
Actoren
Wie spelen er een rol binnen de strafrechtspleging? We bespreken onder andere: verdachte, aangever / slachtoffer, advocaat, opsporingsambtenaren, Openbaar Ministerie en rechterlijke macht.
Slachtofferrechten
Tijdens dit onderdeel van de cursus wordt ingegaan op de rechten die een aangever heeft, bijvoorbeeld om op de hoogte te worden gehouden van het strafrechtelijk onderzoek, maar ook de mogelijkheid tot het verhalen van geleden schade.
De rol van de VP
Tijdens dit laatste onderdeel wordt alles wat ervoor is samengebracht, doordat aan bod komt welke rol de VP kan spelen als het om strafrecht gaat. Besproken wordt waar een VP rekening mee moet houden wanneer wordt geadviseerd over het wel of niet doen van aangifte en welke rol de VP vanaf dat moment kan spelen.
Data & inschrijven
Deze cursus wordt op de navolgende data gehouden:
Donderdag 27 juni 2024 | 9.30 - 17.00 uur
Dinsdag 8 oktober 2024 | 9.30 - 17.00 uur
Maandag 2 december 2024 | 9.30 - 17.00 uur
Nascholing Verdieping formele en informele wegen
Vrijdag 14 nov. 2025
9.30 - 17.00 uur
Duur: 1 dag
€ 450,-
TRAINER:
Dorothy Jane Nijkamp
Als vertrouwenspersoon vervul je een essentiële rol bij het informeren van werknemers over de verschillende oplossingsmogelijkheden die tot hun beschikking staan bij het omgaan met klachten over ongewenst gedrag op de werkvloer. Het is de taak van de vertrouwenspersoon om een werknemer te begeleiden en te informeren over de voor- en nadelen van de beschikbare opties, evenals de mogelijke consequenties die aan een keuze verbonden zijn. Dit kan werknemers namelijk helpen bij het maken van een weloverwogen beslissing en het zetten van de juiste stappen. Deze training rust de vertrouwenspersoon uit met de nodige kennis om de werknemer van voldoende en juiste informatie te verschaffen met betrekking tot een oplossingsmogelijkheid.
Tijdens deze training worden de verschillende oplossingsmogelijkheden besproken. Hiervoor zal een onderscheid worden gemaakt tussen formele en informele wegen. In het algemeen zullen de voor- en nadelen van een formele of informele oplossing worden besproken. Vervolgens wordt specifiek ingegaan op een aantal oplossingsmogelijkheden: wat houdt deze mogelijkheid in, welke voor- en nadelen zitten hieraan, wat zijn de gevolgen ervan en wie zijn erbij betrokken. Bij elke mogelijkheid wordt de rol die de vertrouwenspersoon hierin kan spelen belicht. Tot slot gaan we nog in de op hoe de vertrouwenspersoon deze informatie op de juiste wijze kan overbrengen aan de werknemer. Het is tenslotte niet jouw taak als vertrouwenspersoon om het probleem op te lossen. In het laatste onderdeel krijgen de deelnemers tips en tools om de juiste balans te vinden tussen informeren en sturen.
Deze cursus biedt BNS op de volgende taakgebieden van de vertrouwenspersoon: opvang en begeleiding, voorlichting en informeren.
Doelen
Na afloop van deze cursus :
Heeft de vertrouwenspersoon een grondig begrip van formele en informele oplossingsmogelijkheden
Is de vertrouwenspersoon in staat om aan de hand van een gesprek de mogelijke opties te identificeren
Kent de vertrouwenspersoon de voor- en nadelen van de oplossingsmogelijkheden
Is de vertrouwenspersoon in staat om de juridische, organisatorische en emotionele implicaties van een mogelijkheid te identificeren
Kan de vertrouwenspersoon de werknemer op de juiste wijze informeren over de impact van bepaalde wegen
Beschikt de vertrouwenspersoon over communicatievaardigheden die nodig zijn om werknemers op een duidelijke en begrijpelijke manier te informeren en te begeleiden
Is de vertrouwenspersoon in staat om complexe informatie effectief over te brengen en eventuele vragen of zorgen van werknemers te bespreken
Is de vertrouwenspersoon in staat om een constructieve dialoog tussen betrokken partijen tot stand te brengen
Weet de vertrouwenspersoon wat zijn rol is in specifieke processen
Is de vertrouwenspersoon in staat om informatie aan te dragen zonder de werknemer te sturen in het nemen van een beslissing
Programma
Overzicht van informele & formele oplossingsmogelijkheden
In dit onderdeel wordt een overzicht gegeven van de verschillende informele wegen & formele procedures die beschikbaar zijn voor het behandelen van klachten en conflicten op de werkvloer.De basishouding van vertrouwenspersoon
Formele oplossingsmogelijkheden
De verscheidene formele procedures worden toegelicht en uitgediept. De voor- en nadelen en consequenties van de opties worden besproken. De deelnemers leren over de rol van de vertrouwenspersoon in het formele proces en de relevante wet- en regelgeving.
Informele oplossingsmogelijkheden en communicatievaardigheden
Dit onderdeel behandelt de waarde en effectiviteit van informele oplossingsmogelijkheden. De deelnemers leren over verschillende communicatiestijlen, conflicthanteringstechnieken en bemiddelingsvaardigheden die kunnen worden toegepast om constructieve dialogen te bevorderen en conflicten op informele wijze op te lossen.
Objectieve informatieverstrekking
De focus ligt op het verstrekken van objectieve informatie over formele en informele oplossingsmogelijkheden. Deelnemers leren hoe ze deze informatie op een duidelijke en begrijpelijke manier kunnen overbrengen, zonder hun persoonlijke mening of voorkeur te laten doorschemeren. Er wordt besproken hoe ze werknemers kunnen helpen de voor- en nadelen van elke optie te begrijpen.
Begeleiding & ondersteuning
Deelnemers leren hoe ze werknemers kunnen begeleiden en ondersteunen bij het nemen van beslissingen over oplossingsmogelijkheden. Ze ontdekken technieken om werknemers aan te moedigen hun eigen keuzes te maken en om te gaan met mogelijke zorgen of twijfels. Er wordt ook aandacht besteed aan het respecteren van de vertrouwelijkheid en ethische aspecten van de communicatie.
Oefeningen en casestudies
Deelnemers krijgen de gelegenheid om hun opgedane kennis en vaardigheden toe te passen in praktische oefeningen en casestudies. Ze zullen situaties simuleren waarin ze formele en informele oplossingsmogelijkheden moeten overwegen en werknemers moeten informeren en begeleiden.
Data & inschrijven
Deze cursus wordt op de navolgende data gehouden:
Maandag 18 maart 2024 | 9.30 - 17.00 uur
Donderdag 3 juni 2024 | 9.30 - 17.00 uur
Dinsdag 10 september 2024 | 9.30 - 17.00 uur
Maandag 11 november 2024 | 9.30 - 17.00 uur
Begeleide Intervisie & Actualiteiten voor Vertrouwenspersonen: Pestgedrag op de werkvloer
Dinsdag 18 nov. 2025
12.00 - 16.30 uur
€ 85,-
Incl. intervisiegids
Begeleiding door
ervaren vertrouwenspersonen
Of je nu recent bent gestart als vertrouwenspersoon of al langer dit werk doet, het is altijd fijn om met anderen te kunnen sparren over situaties die je voorbij hebt zien komen en te reflecteren op je eigen handelen.
Tijdens intervisie, met collegae vertrouwenspersonen, ga je vraagstukken in een vertrouwde omgeving uitdiepen. Op deze manier kunnen vertrouwenspersonen van elkaar leren en zich verder professionaliseren. Intervisie vergroot je kennis, inzichten en mogelijkheden in je werk als vertrouwenspersoon.
Ondersteuning tijdens de bijeenkomsten vindt plaats door ervaren vertrouwenspersonen.
Werkwijze
Tijdens onze intervisiebijeenkomsten passen we verschillende intervisiemodellen toe.
Intervisie houdt in het professioneel bevragen, analyseren en adviseren. Intervisiebijeenkomst zijn leerzaam en laagdrempelig. Doordat gebruik wordt gemaakt van open vraagstelling, analyse en advisering, wordt gewerkt aan oplossing van vraagstukken, interne veranderingen, werkdruk, leervragen en persoonlijk handelen.
Tijdens een bijeenkomst zijn er drie rollen, namelijk die van de inbrenger, de facilitator en de deelnemers.
Het is aan deelnemers om een of meerdere vraagstukken in te brengen. Ook vertrouwenspersonen die (nog) geen vraagstukken hebben om in te brengen kunnen deelnemen aan de bijeenkomsten. De deelnemers oefenen met het waarnemen zonder oordeel en het stellen van open vragen.
Doelen
Na afloop van de intervisie bijeenkomst
Weet je hoe de intervisiemethode werkt.
Kun je intervisiemethode(s) toepassen bij het bespreken van een eigen praktijkcasus.
Ben je in staat, door open vragen te stellen en door te vragen, een situatie in kaart te brengen.
Ben je in staat om op gestructureerd wijze na te denken over dilemma’s.
Ben je je bewust van je blinde vlekken.
Ben je in staat om te reflecteren op jezelf in de functie van vertrouwenspersoon.
Heb je je creativiteit vergroot in het denken over de mogelijkheden.
Samenstelling
De intervisiegroep is ‘open’. Dit betekent dat deelnemers zich per bijeenkomst kunnen aanmelden en dat de groepssamenstelling per bijeenkomst kan variëren.
Doelgroep
Voor vertrouwenspersonen die hun zelfinzicht willen vergroten, willen leren van anderen en zich willen professionaliseren.
De intervisiebijeenkomsten zijn bedoeld voor vertrouwenspersonen die een geaccrediteerde Opleiding Vertrouwenspersoon hebben afgerond en/of actief zijn als vertrouwenspersoon.
Incompany
Zijn er binnen uw organisatie meerdere vertrouwenspersonen actief (interne en/of externe)? Wij bieden intervisiebijeenkomsten ook incompany aan.
Neem contact met ons op voor een vrijblijvende offerte.
Data
Maandag 2 oktober 2023 | 15.00 - 18.00 uur
Donderdag 7 december 2023 | 15.00 - 18.00 uur
Donderdag 29 februari 2024 | 15.00 - 18.00 uur
Donderdag 30 mei 2024 | 15.00 - 18.00 uur
Donderdag 26 september 2024 | 15.00 - 18.00 uur
Maandag 2 december 2024 | 15.00 - 18.00 uur
Schrijf je direct in voor alle 4 de bijeenkomsten van 2024
Examentraining Opleiding Vertrouwenspersoon (fysiek in Utrecht) (editie 20)
Woensdag 19 nov. 2025
9.30 - 17.00 uur
Duur: 1 dag
€ 349,-
TRAINERS:
Dorothy Jane Nijkamp &
Precious Chocolaad
Geaccrediteerde opleiding voor interne en externe vertrouwenspersonen
Het bieden van een veilige werkomgeving staat binnen onze organisatie altijd voorop. Wij vinden het dan ook belangrijk dat alle werknemers toegang hebben tot een werkomgeving waar zij zich prettig voelen. Helaas is het niet mogelijk om alle vormen van ongewenst gedrag op de werkvloer te voorkomen. Wat wij wel kunnen doen is mensen opleiden die hierbij kunnen helpen en werknemers die slachtoffer zijn geworden van ongewenst gedrag kunnen ondersteunen, zodat zij weer met een gerust hart naar hun werk kunnen. Aan het eind van deze opleiding kan jij als goed opgeleide en competente vertrouwenspersoon bijdragen aan het bevorderen van gewenst gedrag binnen een organisatie en melders weer zelfverzekerd de werkvloer op helpen.
Ben jij geïnteresseerd in het bieden van ondersteuning aan medewerkers en begeleiding bieden wanneer zij geconfronteerd worden met grensoverschrijdend gedrag? Wil jij jouw bijdrage leveren aan het creëren van een sociaal veilige en integere werkomgeving? Overweeg dan om deel te nemen aan onze geaccrediteerde opleiding tot interne of externe vertrouwenspersoon. Deze opleiding voorziet jou van alle benodigde kennis en vaardigheden om succesvol aan de slag te gaan als vertrouwenspersoon.
Wat kan je verwachten?
De opleiding bestaat uit vier cursusdagen die duren van 9.00 – 17.00 uur. Tijdens deze bijeenkomsten komen de rol, taken en werkwijze van de vertrouwenspersoon uitvoerig aan bod. Ook gaan we in op de plaats van de vertrouwenspersoon in de organisatie en bespreken we de verschillende taken die je hebt als vertrouwenspersoon integriteit en als vertrouwenspersoon ongewenste omgangsvormen. Het juridisch kader wordt op een behapbare wijze behandeld. Daarnaast wordt aandacht besteed aan de vaardigheden die van belang zijn voor een vertrouwenspersoon.
Om een goede vertrouwenspersoon te zijn, is theorie tot je nemen alleen niet voldoende. Daarom staan we tijdens de opleiding ruim stil bij de kwaliteiten waarover een vertrouwenspersoon dient te beschikken en gaan we uitgebreid oefenen met verschillende casussen uit de praktijk.
Resultaat
Je weet wat onder psychosociale arbeidsbelasting valt;
Je kan een onderscheid maken tussen een schending van de sociale integriteit (ongewenste omgangsvormen) en zakelijke integriteit en weet de juiste procedures te volgen bij een melding;
Je kent de kerntaken van de vertrouwenspersoon;
Je bent je bewust van de rol van de vertrouwenspersoon binnen een organisatie;
Je beschikt over de nodige communicatieve vaardigheden en gesprekstechnieken;
Je kan een melder opvangen en ondersteunen en je weet welke middelen je daartoe hebt;
Je bent in staat om ruimte te geven aan emoties van de melder en kunt de melder helpen zelf een passende oplossing te zoeken;
Je bent in staat om gewenst en ongewenst advies te geven aan een organisatie;
Je weet hoe je medewerkers en leidinggevende kan voorlichten over (het voorkomen van) ongewenste omgangsvormen, de functie van de vertrouwenspersoon en het beleid;
Je hebt kennis over huidige regelgeving en juridische aspecten;
Je weet wat er wordt verstaan onder integriteit en integer handelen; een begrip met verschillende betekenissen in verschillende contexten, en dit kunnen toetsen op de verschillende criteria van integer handelen;
Je kent de taakinhoud en taakafbakening van de functie LVV gecertificeerd vertrouwenspersoon;
Je hebt kennis van integriteitsissues en relevante wet- en regelgeving met betrekking tot integriteit en kan deze toepassen bij je rol als VP;
Je hebt inzicht in de krachtenvelden bij een casus met betrekking tot integriteit, zowel informeel als formeel, zowel intern als extern;
Je maakt kennis met de wijze waarop een gesprek gevoerd wordt met een melder waarin aandacht is voor de emotionele opvang als ook voor de feiten van een vermoeden van een integriteitschending of misstand;
Je kan onderscheid maken tussen ongewenste omgangsvormen, arbeidsconflicten, integriteitsissues en (vermoedens van) misstanden en de daarbij behorende procedures;
Je bent in staat om met de melder te bespreken of er sprake is van een integriteitsschending of een vermoeden van een misstand;
Je wordt je bewust van de mogelijkheid om met de melder te overleggen over factoren die bepalen welke weg er wordt bewandeld binnen de keuzemogelijkheden die er zijn.
Programma
Cursusdag 1
Wettelijk kader
Waarom een vertrouwenspersoon?
Psychosociale arbeidsbelasting (PSA) en PSA-beleid
Ongewenste omgangsvormen
Taken van de vertrouwenspersoon
De rollen & competenties van de vertrouwenspersoon
Gespreksmodel
Diversiteit
Cursusdag 2
Voorbereiden op een gesprek
Opening gesprek
Vertrouwelijkheid & aangifteplicht
In kaart brengen van betrokkenen
Probleemanalyse
Sociale kaart
Formele & informele oplossingsmogelijkheden
De klachtencommissie
Doorverwijzen
Dramadriehoek
Cursusdag 3
Omgaan met weerstand
In gesprek met derden
Voorlichting & preventie
Signaleren & adviseren
Oriëntatie op integriteit
VPO vs. VPI
Cursusdag 4
Gesprek met de melder van A-Z
Praktische handvaten
Jaarverslag
Registratie
Voorlichting geven
Werken als externe VP
Eindtoets (open vragen en meerkeuze vragen)
Certificering, hercertificering, bij- en nascholing
Vormen van intervisiegroepen
Reflectie op de opleiding
Uitreiking certificaten
Borrel
Certificering
Na het succesvol doorlopen van de opleiding, ontvang je een deelnamebewijs waarmee je het landelijk examen voor vertrouwenspersonen kan aanvragen. Na het met goed gevolg afronden van het examen, kan je certificering aanvragen bij de LVV.
Certificering is een continue meting van de kwaliteit van iemands vakbekwaamheid. Op deze manier kan dus toezicht worden gehouden op de kwaliteit van jou als vertrouwenspersoon. Certificering geeft hierdoor meerwaarde voor alle belanghebbenden.
De eisen voor certificering zijn vastgesteld door de LVV. Een onafhankelijke instelling controleert elke vier jaar of de vertrouwenspersoon aan de vastgestelde eisen voldoet.
De certificatie-eisen bestaan uit:
Scholing (bij certificering en hercertificering)
Intervisie (bij hercertificering)
Extra activiteiten (bij hercertificering)
Aan het einde van de opleiding worden de eisen voor certificering verder toegelicht.
Nu al meer weten? Op de website van de LVV vind je meer informatie over certificering en de eisen waaraan je moet voldoen.
Let op! De kosten voor certificering en het landelijk examen zitten niet in het cursusbedrag inbegrepen. Klik hier om meer te lezen over de tarieven van certificering door het LVV.
Data
VP opleiding dag 1 | Cohort 2 2024 | dinsdag 5 maart 2024
VP opleiding dag 2 | Cohort 2 2024 | dinsdag 19 maart 2024
VP opleiding dag 3 | Cohort 2 2024 | dinsdag 2 april 2024
VP opleiding dag 4 | Cohort 2 2024 | dinsdag 16 april 2024
VP opleiding dag 1 | Cohort 3 2024 | dinsdag 7 mei 2024
VP opleiding dag 2 | Cohort 3 2024 | dinsdag 21 mei 2024
VP opleiding dag 3 | Cohort 3 2024 | dinsdag 4 juni 2024
VP opleiding dag 4 | Cohort 3 2024 | dinsdag 18 juni 2024
VP opleiding dag 1 | Cohort 4 2024 | dinsdag 3 september 2024
VP opleiding dag 2 | Cohort 4 2024 | dinsdag 17 september 2024
VP opleiding dag 3 | Cohort 4 2024 | dinsdag 1 oktober 2024
VP opleiding dag 4 | Cohort 4 2024 | dinsdag 15 oktober 2024
VP opleiding dag 1 | Cohort 5 2024 | dinsdag 5 november 2024
VP opleiding dag 2 | Cohort 5 2024 | dinsdag 12 november 2024
VP opleiding dag 3 | Cohort 5 2024 | dinsdag 26 november 2024
VP opleiding dag 4 | Cohort 5 2024 | dinsdag 10 december 2024
Examentraining Opleiding Vertrouwenspersoon (Online) (editie 21)
Maandag 24 nov. 2025
9.30 - 13.00 uur
Duur: 3 uur
€ 172,50,-
TRAINERS:
Dorothy Jane Nijkamp &
Precious Chocolaad
Geaccrediteerde opleiding voor interne en externe vertrouwenspersonen
Het bieden van een veilige werkomgeving staat binnen onze organisatie altijd voorop. Wij vinden het dan ook belangrijk dat alle werknemers toegang hebben tot een werkomgeving waar zij zich prettig voelen. Helaas is het niet mogelijk om alle vormen van ongewenst gedrag op de werkvloer te voorkomen. Wat wij wel kunnen doen is mensen opleiden die hierbij kunnen helpen en werknemers die slachtoffer zijn geworden van ongewenst gedrag kunnen ondersteunen, zodat zij weer met een gerust hart naar hun werk kunnen. Aan het eind van deze opleiding kan jij als goed opgeleide en competente vertrouwenspersoon bijdragen aan het bevorderen van gewenst gedrag binnen een organisatie en melders weer zelfverzekerd de werkvloer op helpen.
Ben jij geïnteresseerd in het bieden van ondersteuning aan medewerkers en begeleiding bieden wanneer zij geconfronteerd worden met grensoverschrijdend gedrag? Wil jij jouw bijdrage leveren aan het creëren van een sociaal veilige en integere werkomgeving? Overweeg dan om deel te nemen aan onze geaccrediteerde opleiding tot interne of externe vertrouwenspersoon. Deze opleiding voorziet jou van alle benodigde kennis en vaardigheden om succesvol aan de slag te gaan als vertrouwenspersoon.
Wat kan je verwachten?
De opleiding bestaat uit vier cursusdagen die duren van 9.00 – 17.00 uur. Tijdens deze bijeenkomsten komen de rol, taken en werkwijze van de vertrouwenspersoon uitvoerig aan bod. Ook gaan we in op de plaats van de vertrouwenspersoon in de organisatie en bespreken we de verschillende taken die je hebt als vertrouwenspersoon integriteit en als vertrouwenspersoon ongewenste omgangsvormen. Het juridisch kader wordt op een behapbare wijze behandeld. Daarnaast wordt aandacht besteed aan de vaardigheden die van belang zijn voor een vertrouwenspersoon.
Om een goede vertrouwenspersoon te zijn, is theorie tot je nemen alleen niet voldoende. Daarom staan we tijdens de opleiding ruim stil bij de kwaliteiten waarover een vertrouwenspersoon dient te beschikken en gaan we uitgebreid oefenen met verschillende casussen uit de praktijk.
Resultaat
Je weet wat onder psychosociale arbeidsbelasting valt;
Je kan een onderscheid maken tussen een schending van de sociale integriteit (ongewenste omgangsvormen) en zakelijke integriteit en weet de juiste procedures te volgen bij een melding;
Je kent de kerntaken van de vertrouwenspersoon;
Je bent je bewust van de rol van de vertrouwenspersoon binnen een organisatie;
Je beschikt over de nodige communicatieve vaardigheden en gesprekstechnieken;
Je kan een melder opvangen en ondersteunen en je weet welke middelen je daartoe hebt;
Je bent in staat om ruimte te geven aan emoties van de melder en kunt de melder helpen zelf een passende oplossing te zoeken;
Je bent in staat om gewenst en ongewenst advies te geven aan een organisatie;
Je weet hoe je medewerkers en leidinggevende kan voorlichten over (het voorkomen van) ongewenste omgangsvormen, de functie van de vertrouwenspersoon en het beleid;
Je hebt kennis over huidige regelgeving en juridische aspecten;
Je weet wat er wordt verstaan onder integriteit en integer handelen; een begrip met verschillende betekenissen in verschillende contexten, en dit kunnen toetsen op de verschillende criteria van integer handelen;
Je kent de taakinhoud en taakafbakening van de functie LVV gecertificeerd vertrouwenspersoon;
Je hebt kennis van integriteitsissues en relevante wet- en regelgeving met betrekking tot integriteit en kan deze toepassen bij je rol als VP;
Je hebt inzicht in de krachtenvelden bij een casus met betrekking tot integriteit, zowel informeel als formeel, zowel intern als extern;
Je maakt kennis met de wijze waarop een gesprek gevoerd wordt met een melder waarin aandacht is voor de emotionele opvang als ook voor de feiten van een vermoeden van een integriteitschending of misstand;
Je kan onderscheid maken tussen ongewenste omgangsvormen, arbeidsconflicten, integriteitsissues en (vermoedens van) misstanden en de daarbij behorende procedures;
Je bent in staat om met de melder te bespreken of er sprake is van een integriteitsschending of een vermoeden van een misstand;
Je wordt je bewust van de mogelijkheid om met de melder te overleggen over factoren die bepalen welke weg er wordt bewandeld binnen de keuzemogelijkheden die er zijn.
Programma
Cursusdag 1
Wettelijk kader
Waarom een vertrouwenspersoon?
Psychosociale arbeidsbelasting (PSA) en PSA-beleid
Ongewenste omgangsvormen
Taken van de vertrouwenspersoon
De rollen & competenties van de vertrouwenspersoon
Gespreksmodel
Diversiteit
Cursusdag 2
Voorbereiden op een gesprek
Opening gesprek
Vertrouwelijkheid & aangifteplicht
In kaart brengen van betrokkenen
Probleemanalyse
Sociale kaart
Formele & informele oplossingsmogelijkheden
De klachtencommissie
Doorverwijzen
Dramadriehoek
Cursusdag 3
Omgaan met weerstand
In gesprek met derden
Voorlichting & preventie
Signaleren & adviseren
Oriëntatie op integriteit
VPO vs. VPI
Cursusdag 4
Gesprek met de melder van A-Z
Praktische handvaten
Jaarverslag
Registratie
Voorlichting geven
Werken als externe VP
Eindtoets (open vragen en meerkeuze vragen)
Certificering, hercertificering, bij- en nascholing
Vormen van intervisiegroepen
Reflectie op de opleiding
Uitreiking certificaten
Borrel
Certificering
Na het succesvol doorlopen van de opleiding, ontvang je een deelnamebewijs waarmee je het landelijk examen voor vertrouwenspersonen kan aanvragen. Na het met goed gevolg afronden van het examen, kan je certificering aanvragen bij de LVV.
Certificering is een continue meting van de kwaliteit van iemands vakbekwaamheid. Op deze manier kan dus toezicht worden gehouden op de kwaliteit van jou als vertrouwenspersoon. Certificering geeft hierdoor meerwaarde voor alle belanghebbenden.
De eisen voor certificering zijn vastgesteld door de LVV. Een onafhankelijke instelling controleert elke vier jaar of de vertrouwenspersoon aan de vastgestelde eisen voldoet.
De certificatie-eisen bestaan uit:
Scholing (bij certificering en hercertificering)
Intervisie (bij hercertificering)
Extra activiteiten (bij hercertificering)
Aan het einde van de opleiding worden de eisen voor certificering verder toegelicht.
Nu al meer weten? Op de website van de LVV vind je meer informatie over certificering en de eisen waaraan je moet voldoen.
Let op! De kosten voor certificering en het landelijk examen zitten niet in het cursusbedrag inbegrepen. Klik hier om meer te lezen over de tarieven van certificering door het LVV.
Data
VP opleiding dag 1 | Cohort 2 2024 | dinsdag 5 maart 2024
VP opleiding dag 2 | Cohort 2 2024 | dinsdag 19 maart 2024
VP opleiding dag 3 | Cohort 2 2024 | dinsdag 2 april 2024
VP opleiding dag 4 | Cohort 2 2024 | dinsdag 16 april 2024
VP opleiding dag 1 | Cohort 3 2024 | dinsdag 7 mei 2024
VP opleiding dag 2 | Cohort 3 2024 | dinsdag 21 mei 2024
VP opleiding dag 3 | Cohort 3 2024 | dinsdag 4 juni 2024
VP opleiding dag 4 | Cohort 3 2024 | dinsdag 18 juni 2024
VP opleiding dag 1 | Cohort 4 2024 | dinsdag 3 september 2024
VP opleiding dag 2 | Cohort 4 2024 | dinsdag 17 september 2024
VP opleiding dag 3 | Cohort 4 2024 | dinsdag 1 oktober 2024
VP opleiding dag 4 | Cohort 4 2024 | dinsdag 15 oktober 2024
VP opleiding dag 1 | Cohort 5 2024 | dinsdag 5 november 2024
VP opleiding dag 2 | Cohort 5 2024 | dinsdag 12 november 2024
VP opleiding dag 3 | Cohort 5 2024 | dinsdag 26 november 2024
VP opleiding dag 4 | Cohort 5 2024 | dinsdag 10 december 2024
Nascholing Vertrouwenspersoon: De vertrouwenspersoon (bijstand bij) de klachtencommissie
Maandag 24 nov. 2025
9.30 - 17.00 uur
Duur: 1 dag
€ 450,-
TRAINER:
Precious Chocolaad
Een melder van ongewenst gedrag kan ervoor kiezen, eventueel na informele opties te hebben doorlopen, de formele weg te bewandelen en een klacht in te dienen bij de klachtencommissie. Hierbij zal de melder mogelijk ondersteuning wensen van een vertrouwenspersoon.
Het is aan de vertrouwenspersoon om een melder te informeren over deze route, wat zijn bijvoorbeeld de voor- en nadelen. Daarnaast zal een melder, indien deze weg wordt overwogen, ook graag willen weten hoe een klachtenprocedure er ongeveer uitziet, welke bevoegdheden een klachtencommissie heeft, hoe er onderzoek wordt uitgevoerd en wat mogelijke uitkomsten en consequenties zijn. Tijdens de cursus bespreken we ook wie er allemaal betrokken zijn bij een klachtenprocedure en wat hun rollen zijn bij klachtenonderzoek en wat de rechten en plichten van de verschillende betrokkenen zijn in een klachtenprocedure.
Dit valt af te leiden uit de klachtenregelingen van organisaties. Tijdens de cursus bespreken we hoe klachtenregelingen er over het algemeen uitzien en hoe een klachtenregeling te lezen.
Besluit een melder daadwerkelijk een klacht in te dienen, dan kan de vertrouwenspersoon de melder tijdens deze fase ondersteunen. Hiervoor is het goed dat vertrouwenspersonen een goed beeld hebben van hun exacte rol tijdens de gang naar de klachtencommissie en op wat voor manier zij melders kunnen ondersteunen.
Niet alleen een melder kan echter bijstand vragen aan een vertrouwenspersoon tijdens een klachtenprocedure. Ook de beklaagde heeft vaak recht op ondersteuning van een vertrouwenspersoon. Wij geven nadrukkelijk ook aandacht aan deze positie van de vertrouwenspersoon.
Deze cursus biedt BNS op het taakgebied van de vertrouwenspersoon: opvang en begeleiding.
Doelen
Na afloop van deze cursus weet de vertrouwenspersoon:
voor- en nadelen van de gang naar de klachtencommissie
mogelijke uitkomsten van een klachtenprocedure
mogelijke consequenties van het doorlopen van een klachtenprocedure (voor zowel melder als beklaagde)
waarvoor de klachtencommissie kan worden benaderd
hoe klachtenregelingen er over het algemeen uitzien en hoe een klachtenregeling te lezen
hoe de klachtenprocedure over het algemeen in zijn werk gaat
wie er betrokken zijn bij een klachtenprocedure en wat hun rollen zijn bij klachtenonderzoek
wat de rechten en plichten van de verschillende betrokkenen zijn in een klachtenprocedure
hoe bijstand te verlenen door een vertrouwenspersoon aan een melder in het kader van een klachtenprocedure
tegen welke dillema’s mogelijk aangelopen kan worden in geval van bijstand bij een klachtenprocedure en hoe hiermee om te gaan
hoe klachtenonderzoek door de klachtencommissie in zijn werk gaat
over welke bevoegdheden de klachtencommissie beschikt
hoe de klachtencommissie tot een uitspraak komt en wat de mogelijke uitkomsten zijn
welke nazorg kan worden geboden door een vertrouwenspersoon
hoe bijstand aan een beklaagde in zijn werk gaat en wat specifieke aandachtspunten zijn
Programma
Waarvoor de klachtencommissie kan worden benaderd
Behandelen van verschillende situaties waarvoor een klachtencommissie kan worden benaderd
Bespreken van de meest gebruikelijke klachtenregelingen
De klachtenprocedure
Hoe gaat de procedure precies in zijn werk, uit welke fasen bestaat deze
Betrokkenen en hun rollen bij de klachtprocedure en het klachtonderzoek
Rechten, plichten en positie van de betrokkenen: klager, aangeklaagde / beklaagde en getuigen
Heeft een klager recht op inzage in alle stukken die de klachtencommissie heeft vergaard?
Moet klager toestemmen als (de advocaat van) beklaagde eist aanwezig te zijn bij het hoorgesprek met de klachtencommissie?
Mag de vertrouwenspersoon klager letterlijk terzijde staan en de hoorzittingen bijwonen? En wat als de klachtencommissie dat weigert?
Bijstand aan een klager door de VP
Hoe vang je een klager emotioneel op die wordt geconfronteerd met negatieve uitlatingen van collega´s?
Hoe kan de vertrouwenspersoon het beste omgaan met de angst van klager voor repercussies van de zijde van beklaagde of wellicht van de leiding?
Dilemma’s
Wat te doen als klager een formele klacht wil indienen, maar u daar in uw rol als vertrouwenspersoon niet achter staat?
Zijn er situaties denkbaar dat de vertrouwenspersoon klager adviseert de klacht in te trekken? En kan dat zomaar?
Klachtonderzoek
Bewijsrecht
In hoeverre moet een melder zelf bewijs aandragen? Wat wordt er precies verwacht?
Beraadslaging en uitspraak
Hoe komt de klachtencommissie tot een uitspraak?
Formele en informele oplossingen
Welke mogelijke uitkomsten zijn er als de klachtencommissie uitspraak doet?
De uitkomst van de klachtencommissie en hoe nu verder
Welke nazorg kan een vertrouwenspersoon klager bieden?
Data & inschrijven
Deze cursus wordt op de navolgende data gehouden:
Maandag 29 april 2024 | 9.30 - 17.00 uur
Maandag 10 juni 2024 | 9.30 - 17.00 uur
Maandag 25 november 2024 | 9.30 - 17.00 uur
Opleiding Vertrouwenspersoon (4 dagen) | Cohort 11 2025 (Amersfoort)
Start: Dinsdag 25 nov. 2025
Duur: 4 dagen
€ 1.495,-
TRAINERS:
Dorothy Jane Nijkamp &
Precious Chocolaad
Geaccrediteerde opleiding voor interne en externe vertrouwenspersonen
Het bieden van een veilige werkomgeving staat binnen onze organisatie altijd voorop. Wij vinden het dan ook belangrijk dat alle werknemers toegang hebben tot een werkomgeving waar zij zich prettig voelen. Helaas is het niet mogelijk om alle vormen van ongewenst gedrag op de werkvloer te voorkomen. Wat wij wel kunnen doen is mensen opleiden die hierbij kunnen helpen en werknemers die slachtoffer zijn geworden van ongewenst gedrag kunnen ondersteunen, zodat zij weer met een gerust hart naar hun werk kunnen. Aan het eind van deze opleiding kan jij als goed opgeleide en competente vertrouwenspersoon bijdragen aan het bevorderen van gewenst gedrag binnen een organisatie en melders weer zelfverzekerd de werkvloer op helpen.
Ben jij geïnteresseerd in het bieden van ondersteuning aan medewerkers en begeleiding bieden wanneer zij geconfronteerd worden met grensoverschrijdend gedrag? Wil jij jouw bijdrage leveren aan het creëren van een sociaal veilige en integere werkomgeving? Overweeg dan om deel te nemen aan onze geaccrediteerde opleiding tot interne of externe vertrouwenspersoon. Deze opleiding voorziet jou van alle benodigde kennis en vaardigheden om succesvol aan de slag te gaan als vertrouwenspersoon.
Wat kan je verwachten?
De opleiding bestaat uit vier cursusdagen die duren van 9.00 – 17.00 uur. Tijdens deze bijeenkomsten komen de rol, taken en werkwijze van de vertrouwenspersoon uitvoerig aan bod. Ook gaan we in op de plaats van de vertrouwenspersoon in de organisatie en bespreken we de verschillende taken die je hebt als vertrouwenspersoon integriteit en als vertrouwenspersoon ongewenste omgangsvormen. Het juridisch kader wordt op een behapbare wijze behandeld. Daarnaast wordt aandacht besteed aan de vaardigheden die van belang zijn voor een vertrouwenspersoon.
Om een goede vertrouwenspersoon te zijn, is theorie tot je nemen alleen niet voldoende. Daarom staan we tijdens de opleiding ruim stil bij de kwaliteiten waarover een vertrouwenspersoon dient te beschikken en gaan we uitgebreid oefenen met verschillende casussen uit de praktijk.
Resultaat
Je weet wat onder psychosociale arbeidsbelasting valt;
Je kan een onderscheid maken tussen een schending van de sociale integriteit (ongewenste omgangsvormen) en zakelijke integriteit en weet de juiste procedures te volgen bij een melding;
Je kent de kerntaken van de vertrouwenspersoon;
Je bent je bewust van de rol van de vertrouwenspersoon binnen een organisatie;
Je beschikt over de nodige communicatieve vaardigheden en gesprekstechnieken;
Je kan een melder opvangen en ondersteunen en je weet welke middelen je daartoe hebt;
Je bent in staat om ruimte te geven aan emoties van de melder en kunt de melder helpen zelf een passende oplossing te zoeken;
Je bent in staat om gewenst en ongewenst advies te geven aan een organisatie;
Je weet hoe je medewerkers en leidinggevende kan voorlichten over (het voorkomen van) ongewenste omgangsvormen, de functie van de vertrouwenspersoon en het beleid;
Je hebt kennis over huidige regelgeving en juridische aspecten;
Je weet wat er wordt verstaan onder integriteit en integer handelen; een begrip met verschillende betekenissen in verschillende contexten, en dit kunnen toetsen op de verschillende criteria van integer handelen;
Je kent de taakinhoud en taakafbakening van de functie LVV gecertificeerd vertrouwenspersoon;
Je hebt kennis van integriteitsissues en relevante wet- en regelgeving met betrekking tot integriteit en kan deze toepassen bij je rol als VP;
Je hebt inzicht in de krachtenvelden bij een casus met betrekking tot integriteit, zowel informeel als formeel, zowel intern als extern;
Je maakt kennis met de wijze waarop een gesprek gevoerd wordt met een melder waarin aandacht is voor de emotionele opvang als ook voor de feiten van een vermoeden van een integriteitschending of misstand;
Je kan onderscheid maken tussen ongewenste omgangsvormen, arbeidsconflicten, integriteitsissues en (vermoedens van) misstanden en de daarbij behorende procedures;
Je bent in staat om met de melder te bespreken of er sprake is van een integriteitsschending of een vermoeden van een misstand;
Je wordt je bewust van de mogelijkheid om met de melder te overleggen over factoren die bepalen welke weg er wordt bewandeld binnen de keuzemogelijkheden die er zijn.
Programma
Cursusdag 1
Wettelijk kader
Waarom een vertrouwenspersoon?
Psychosociale arbeidsbelasting (PSA) en PSA-beleid
Ongewenste omgangsvormen
Taken van de vertrouwenspersoon
De rollen & competenties van de vertrouwenspersoon
Gespreksmodel
Diversiteit
Cursusdag 2
Voorbereiden op een gesprek
Opening gesprek
Vertrouwelijkheid & aangifteplicht
In kaart brengen van betrokkenen
Probleemanalyse
Sociale kaart
Formele & informele oplossingsmogelijkheden
De klachtencommissie
Doorverwijzen
Dramadriehoek
Cursusdag 3
Omgaan met weerstand
In gesprek met derden
Voorlichting & preventie
Signaleren & adviseren
Oriëntatie op integriteit
VPO vs. VPI
Cursusdag 4
Gesprek met de melder van A-Z
Praktische handvaten
Jaarverslag
Registratie
Voorlichting geven
Werken als externe VP
Eindtoets (open vragen en meerkeuze vragen)
Certificering, hercertificering, bij- en nascholing
Vormen van intervisiegroepen
Reflectie op de opleiding
Uitreiking certificaten
Borrel
Certificering
Na het succesvol doorlopen van de opleiding, ontvang je een deelnamebewijs waarmee je het landelijk examen voor vertrouwenspersonen kan aanvragen. Na het met goed gevolg afronden van het examen, kan je certificering aanvragen bij de LVV.
Certificering is een continue meting van de kwaliteit van iemands vakbekwaamheid. Op deze manier kan dus toezicht worden gehouden op de kwaliteit van jou als vertrouwenspersoon. Certificering geeft hierdoor meerwaarde voor alle belanghebbenden.
De eisen voor certificering zijn vastgesteld door de LVV. Een onafhankelijke instelling controleert elke vier jaar of de vertrouwenspersoon aan de vastgestelde eisen voldoet.
De certificatie-eisen bestaan uit:
Scholing (bij certificering en hercertificering)
Intervisie (bij hercertificering)
Extra activiteiten (bij hercertificering)
Aan het einde van de opleiding worden de eisen voor certificering verder toegelicht.
Nu al meer weten? Op de website van de LVV vind je meer informatie over certificering en de eisen waaraan je moet voldoen.
Let op! De kosten voor certificering en het landelijk examen zitten niet in het cursusbedrag inbegrepen. Klik hier om meer te lezen over de tarieven van certificering door het LVV.
Data
VP opleiding dag 1 | Cohort 2 2024 | dinsdag 5 maart 2024
VP opleiding dag 2 | Cohort 2 2024 | dinsdag 19 maart 2024
VP opleiding dag 3 | Cohort 2 2024 | dinsdag 2 april 2024
VP opleiding dag 4 | Cohort 2 2024 | dinsdag 16 april 2024
VP opleiding dag 1 | Cohort 3 2024 | dinsdag 7 mei 2024
VP opleiding dag 2 | Cohort 3 2024 | dinsdag 21 mei 2024
VP opleiding dag 3 | Cohort 3 2024 | dinsdag 4 juni 2024
VP opleiding dag 4 | Cohort 3 2024 | dinsdag 18 juni 2024
VP opleiding dag 1 | Cohort 4 2024 | dinsdag 3 september 2024
VP opleiding dag 2 | Cohort 4 2024 | dinsdag 17 september 2024
VP opleiding dag 3 | Cohort 4 2024 | dinsdag 1 oktober 2024
VP opleiding dag 4 | Cohort 4 2024 | dinsdag 15 oktober 2024
VP opleiding dag 1 | Cohort 5 2024 | dinsdag 5 november 2024
VP opleiding dag 2 | Cohort 5 2024 | dinsdag 12 november 2024
VP opleiding dag 3 | Cohort 5 2024 | dinsdag 26 november 2024
VP opleiding dag 4 | Cohort 5 2024 | dinsdag 10 december 2024
Examentraining Opleiding Vertrouwenspersoon (Online) (editie 22)
Maandag 8 dec. 2025
9.30 - 13.00 uur
Duur: 3 uur
€ 172,50,-
TRAINERS:
Dorothy Jane Nijkamp &
Precious Chocolaad
Geaccrediteerde opleiding voor interne en externe vertrouwenspersonen
Het bieden van een veilige werkomgeving staat binnen onze organisatie altijd voorop. Wij vinden het dan ook belangrijk dat alle werknemers toegang hebben tot een werkomgeving waar zij zich prettig voelen. Helaas is het niet mogelijk om alle vormen van ongewenst gedrag op de werkvloer te voorkomen. Wat wij wel kunnen doen is mensen opleiden die hierbij kunnen helpen en werknemers die slachtoffer zijn geworden van ongewenst gedrag kunnen ondersteunen, zodat zij weer met een gerust hart naar hun werk kunnen. Aan het eind van deze opleiding kan jij als goed opgeleide en competente vertrouwenspersoon bijdragen aan het bevorderen van gewenst gedrag binnen een organisatie en melders weer zelfverzekerd de werkvloer op helpen.
Ben jij geïnteresseerd in het bieden van ondersteuning aan medewerkers en begeleiding bieden wanneer zij geconfronteerd worden met grensoverschrijdend gedrag? Wil jij jouw bijdrage leveren aan het creëren van een sociaal veilige en integere werkomgeving? Overweeg dan om deel te nemen aan onze geaccrediteerde opleiding tot interne of externe vertrouwenspersoon. Deze opleiding voorziet jou van alle benodigde kennis en vaardigheden om succesvol aan de slag te gaan als vertrouwenspersoon.
Wat kan je verwachten?
De opleiding bestaat uit vier cursusdagen die duren van 9.00 – 17.00 uur. Tijdens deze bijeenkomsten komen de rol, taken en werkwijze van de vertrouwenspersoon uitvoerig aan bod. Ook gaan we in op de plaats van de vertrouwenspersoon in de organisatie en bespreken we de verschillende taken die je hebt als vertrouwenspersoon integriteit en als vertrouwenspersoon ongewenste omgangsvormen. Het juridisch kader wordt op een behapbare wijze behandeld. Daarnaast wordt aandacht besteed aan de vaardigheden die van belang zijn voor een vertrouwenspersoon.
Om een goede vertrouwenspersoon te zijn, is theorie tot je nemen alleen niet voldoende. Daarom staan we tijdens de opleiding ruim stil bij de kwaliteiten waarover een vertrouwenspersoon dient te beschikken en gaan we uitgebreid oefenen met verschillende casussen uit de praktijk.
Resultaat
Je weet wat onder psychosociale arbeidsbelasting valt;
Je kan een onderscheid maken tussen een schending van de sociale integriteit (ongewenste omgangsvormen) en zakelijke integriteit en weet de juiste procedures te volgen bij een melding;
Je kent de kerntaken van de vertrouwenspersoon;
Je bent je bewust van de rol van de vertrouwenspersoon binnen een organisatie;
Je beschikt over de nodige communicatieve vaardigheden en gesprekstechnieken;
Je kan een melder opvangen en ondersteunen en je weet welke middelen je daartoe hebt;
Je bent in staat om ruimte te geven aan emoties van de melder en kunt de melder helpen zelf een passende oplossing te zoeken;
Je bent in staat om gewenst en ongewenst advies te geven aan een organisatie;
Je weet hoe je medewerkers en leidinggevende kan voorlichten over (het voorkomen van) ongewenste omgangsvormen, de functie van de vertrouwenspersoon en het beleid;
Je hebt kennis over huidige regelgeving en juridische aspecten;
Je weet wat er wordt verstaan onder integriteit en integer handelen; een begrip met verschillende betekenissen in verschillende contexten, en dit kunnen toetsen op de verschillende criteria van integer handelen;
Je kent de taakinhoud en taakafbakening van de functie LVV gecertificeerd vertrouwenspersoon;
Je hebt kennis van integriteitsissues en relevante wet- en regelgeving met betrekking tot integriteit en kan deze toepassen bij je rol als VP;
Je hebt inzicht in de krachtenvelden bij een casus met betrekking tot integriteit, zowel informeel als formeel, zowel intern als extern;
Je maakt kennis met de wijze waarop een gesprek gevoerd wordt met een melder waarin aandacht is voor de emotionele opvang als ook voor de feiten van een vermoeden van een integriteitschending of misstand;
Je kan onderscheid maken tussen ongewenste omgangsvormen, arbeidsconflicten, integriteitsissues en (vermoedens van) misstanden en de daarbij behorende procedures;
Je bent in staat om met de melder te bespreken of er sprake is van een integriteitsschending of een vermoeden van een misstand;
Je wordt je bewust van de mogelijkheid om met de melder te overleggen over factoren die bepalen welke weg er wordt bewandeld binnen de keuzemogelijkheden die er zijn.
Programma
Cursusdag 1
Wettelijk kader
Waarom een vertrouwenspersoon?
Psychosociale arbeidsbelasting (PSA) en PSA-beleid
Ongewenste omgangsvormen
Taken van de vertrouwenspersoon
De rollen & competenties van de vertrouwenspersoon
Gespreksmodel
Diversiteit
Cursusdag 2
Voorbereiden op een gesprek
Opening gesprek
Vertrouwelijkheid & aangifteplicht
In kaart brengen van betrokkenen
Probleemanalyse
Sociale kaart
Formele & informele oplossingsmogelijkheden
De klachtencommissie
Doorverwijzen
Dramadriehoek
Cursusdag 3
Omgaan met weerstand
In gesprek met derden
Voorlichting & preventie
Signaleren & adviseren
Oriëntatie op integriteit
VPO vs. VPI
Cursusdag 4
Gesprek met de melder van A-Z
Praktische handvaten
Jaarverslag
Registratie
Voorlichting geven
Werken als externe VP
Eindtoets (open vragen en meerkeuze vragen)
Certificering, hercertificering, bij- en nascholing
Vormen van intervisiegroepen
Reflectie op de opleiding
Uitreiking certificaten
Borrel
Certificering
Na het succesvol doorlopen van de opleiding, ontvang je een deelnamebewijs waarmee je het landelijk examen voor vertrouwenspersonen kan aanvragen. Na het met goed gevolg afronden van het examen, kan je certificering aanvragen bij de LVV.
Certificering is een continue meting van de kwaliteit van iemands vakbekwaamheid. Op deze manier kan dus toezicht worden gehouden op de kwaliteit van jou als vertrouwenspersoon. Certificering geeft hierdoor meerwaarde voor alle belanghebbenden.
De eisen voor certificering zijn vastgesteld door de LVV. Een onafhankelijke instelling controleert elke vier jaar of de vertrouwenspersoon aan de vastgestelde eisen voldoet.
De certificatie-eisen bestaan uit:
Scholing (bij certificering en hercertificering)
Intervisie (bij hercertificering)
Extra activiteiten (bij hercertificering)
Aan het einde van de opleiding worden de eisen voor certificering verder toegelicht.
Nu al meer weten? Op de website van de LVV vind je meer informatie over certificering en de eisen waaraan je moet voldoen.
Let op! De kosten voor certificering en het landelijk examen zitten niet in het cursusbedrag inbegrepen. Klik hier om meer te lezen over de tarieven van certificering door het LVV.
Data
VP opleiding dag 1 | Cohort 2 2024 | dinsdag 5 maart 2024
VP opleiding dag 2 | Cohort 2 2024 | dinsdag 19 maart 2024
VP opleiding dag 3 | Cohort 2 2024 | dinsdag 2 april 2024
VP opleiding dag 4 | Cohort 2 2024 | dinsdag 16 april 2024
VP opleiding dag 1 | Cohort 3 2024 | dinsdag 7 mei 2024
VP opleiding dag 2 | Cohort 3 2024 | dinsdag 21 mei 2024
VP opleiding dag 3 | Cohort 3 2024 | dinsdag 4 juni 2024
VP opleiding dag 4 | Cohort 3 2024 | dinsdag 18 juni 2024
VP opleiding dag 1 | Cohort 4 2024 | dinsdag 3 september 2024
VP opleiding dag 2 | Cohort 4 2024 | dinsdag 17 september 2024
VP opleiding dag 3 | Cohort 4 2024 | dinsdag 1 oktober 2024
VP opleiding dag 4 | Cohort 4 2024 | dinsdag 15 oktober 2024
VP opleiding dag 1 | Cohort 5 2024 | dinsdag 5 november 2024
VP opleiding dag 2 | Cohort 5 2024 | dinsdag 12 november 2024
VP opleiding dag 3 | Cohort 5 2024 | dinsdag 26 november 2024
VP opleiding dag 4 | Cohort 5 2024 | dinsdag 10 december 2024
Nascholing Jaarverslag van de vertrouwenspersoon
Dinsdag 9 dec. 2025
13.30 - 17.30 uur
Duur: 1 dagdeel
€ 250,-
TRAINER:
Precious Chocolaad
Vertrouwenspersonen, intern en extern, zullen vaak een rapportage opstellen van de meldingen en klachten van het afgelopen jaar; het jaarverslag. Voor veel vertrouwenspersonen is dit een puzzel. Welke gegevens moet dit jaarverslag precies bevatten en wat verwacht de organisatie precies? Tijdens deze cursus wordt uitgebreid ingegaan hoe je als vertrouwenspersoon het jaarverslag schrijft en vervolgens presenteert.
We beginnen met het doel van het jaarverslag en de verwachtingen die de meeste organisaties hierover hebben. Vervolgens gaan we in op de elementen die een jaarverslag normaal gesproken zoals heeft. Daarna bespreken we de registratie van meldingen gedurende het jaar: hoe doe je dat op een zodanige manier dat je het jezelf gemakkelijker kan maken tijdens het schrijven van het jaarverslag. Ook gaan we in op de vraag hoe vertrouwelijkheid te waarborgen bij het schrijven van het jaarverslag. Hoe analyseer je vervolgens de meldingen, trek je conclusies en doe je aanbevelingen. We behandelen een aantal voorbeelden van jaarverslagen om te laten zien op wat voor verschillende manieren het schrijven van een jaarverslag kan worden aangepakt. Aan het einde van de cursus geven we tips en tricks voor het daadwerkelijk schrijven en presenteren van het jaarverslag. Bij het presenteren krijgen deelnemers aan de cursus ook de gelegenheid om te oefenen.
Deze cursus biedt BNS op de volgende taakgebieden van de vertrouwenspersoon: voorlichten en informeren & gevraagd en ongevraagd adviseren.
Doelen
Na afloop van deze cursus:
Weet de vertrouwenspersoon wat het doel is van het jaarverslag en wat er in grote lijnen wordt verwacht.
Weet de vertrouwenspersoon welke elementen een jaarverslag dient te bevatten.
Is de vertrouwenspersoon in staat meldingen gedurende het jaar op een dusdanige manier te registeren dat de vertrouwelijkheid wordt gewaarborgd en het gemakkelijker is het jaarverslag op te stellen.
Is de vertrouwenspersoon in staat meldingen te analyseren.
Is de vertrouwenspersoon in staat conclusies te trekken op basis van de meldingen van het afgelopen jaar.
Is de vertrouwenspersoon in staat aanbevelingen te formuleren.
Weet de vertrouwenspersoon hoe een jaarverslag moet worden geschreven.
Is de vertrouwenspersoon in staat het jaarverslag te presenteren.
Programma
Achtergrond
Wat is het doel van een jaarverslag, wat is de visie op en de verwachtingen van een jaarverslag?
Elementen van het jaarverslag
Wat neem je precies op in een jaarverslag? Bijv. een overzicht van het aantal meldingen en klachten in het afgelopen jaar en het soort meldingen en klachten, soorten oplossingen, preventie activiteiten, ongevraagd gegeven adviezen.
Registratie van meldingen
Hoe houd je je registratie het efficiëntste bij, zodat het jaarverslag gemakkelijker is op te stellen?
Vertrouwelijkheid
Hoe balanceer je vertrouwelijkheid ten opzichte van de informatie die je opneemt in het jaarverslag?
Analyse van de meldingen en klachten
Hoe analyseer je de meldingen en klachten en verwoord je dat in het jaarverslag.
Conclusies en aanbevelingen
Hoe kan je goed conclusies formuleren op basis van de gebeurtenissen van het afgelopen jaar en wat voor aanbevelingen zou je kunnen doen op basis hiervan.
Voorbeelden van jaarverslagen
Tijdens dit onderdeel van de cursus bekijken we enkele voorbeelden van jaarverslagen van vertrouwenspersonen.Voorlichten & adviseren.
Schrijven van het jaarverslag
De leesbaarheid van een jaarverslag wordt niet alleen door de inhoud bepaald, maar ook door de vorm. Daar gaat dit onderdeel van de cursus op in. We geven praktische tips o.a. voor woordgebruik, het aanbrengen van een duidelijke structuur, gebruik van illustraties, grafieken of andere grafische representaties van cijfers.
Presenteren van het jaarverslag
Tijdens dit onderdeel van de cursus worden tips en tricks gegeven over het presenteren van jouw bevindingen op zo’n manier dat ze het beste overkomen en conclusies en aanbevelingen ter harte worden genomen.
Data & inschrijven
Deze cursus wordt op de navolgende data gehouden:
Dinsdag 7 maart 2024 | 13.30 - 17.30 uur
Maandag 18 november 2024 | 13.30 - 17.30 uur
Maandag 16 december 2024 | 13.30 - 17.30 uur
Nascholing Omgaan met Micro-agressie
Woensdag 10 dec. 2025
12.00 - 16.30 uur
Duur: 1 dagdeel
€ 275,-
TRAINER:
Jasmijn van Lochem
Vertrouwenspersonen, intern en extern, zullen vaak een rapportage opstellen van de meldingen en klachten van het afgelopen jaar; het jaarverslag. Voor veel vertrouwenspersonen is dit een puzzel. Welke gegevens moet dit jaarverslag precies bevatten en wat verwacht de organisatie precies? Tijdens deze cursus wordt uitgebreid ingegaan hoe je als vertrouwenspersoon het jaarverslag schrijft en vervolgens presenteert.
We beginnen met het doel van het jaarverslag en de verwachtingen die de meeste organisaties hierover hebben. Vervolgens gaan we in op de elementen die een jaarverslag normaal gesproken zoals heeft. Daarna bespreken we de registratie van meldingen gedurende het jaar: hoe doe je dat op een zodanige manier dat je het jezelf gemakkelijker kan maken tijdens het schrijven van het jaarverslag. Ook gaan we in op de vraag hoe vertrouwelijkheid te waarborgen bij het schrijven van het jaarverslag. Hoe analyseer je vervolgens de meldingen, trek je conclusies en doe je aanbevelingen. We behandelen een aantal voorbeelden van jaarverslagen om te laten zien op wat voor verschillende manieren het schrijven van een jaarverslag kan worden aangepakt. Aan het einde van de cursus geven we tips en tricks voor het daadwerkelijk schrijven en presenteren van het jaarverslag. Bij het presenteren krijgen deelnemers aan de cursus ook de gelegenheid om te oefenen.
Deze cursus biedt BNS op de volgende taakgebieden van de vertrouwenspersoon: voorlichten en informeren & gevraagd en ongevraagd adviseren.
Doelen
Na afloop van deze cursus:
Weet de vertrouwenspersoon wat het doel is van het jaarverslag en wat er in grote lijnen wordt verwacht.
Weet de vertrouwenspersoon welke elementen een jaarverslag dient te bevatten.
Is de vertrouwenspersoon in staat meldingen gedurende het jaar op een dusdanige manier te registeren dat de vertrouwelijkheid wordt gewaarborgd en het gemakkelijker is het jaarverslag op te stellen.
Is de vertrouwenspersoon in staat meldingen te analyseren.
Is de vertrouwenspersoon in staat conclusies te trekken op basis van de meldingen van het afgelopen jaar.
Is de vertrouwenspersoon in staat aanbevelingen te formuleren.
Weet de vertrouwenspersoon hoe een jaarverslag moet worden geschreven.
Is de vertrouwenspersoon in staat het jaarverslag te presenteren.
Programma
Achtergrond
Wat is het doel van een jaarverslag, wat is de visie op en de verwachtingen van een jaarverslag?
Elementen van het jaarverslag
Wat neem je precies op in een jaarverslag? Bijv. een overzicht van het aantal meldingen en klachten in het afgelopen jaar en het soort meldingen en klachten, soorten oplossingen, preventie activiteiten, ongevraagd gegeven adviezen.
Registratie van meldingen
Hoe houd je je registratie het efficiëntste bij, zodat het jaarverslag gemakkelijker is op te stellen?
Vertrouwelijkheid
Hoe balanceer je vertrouwelijkheid ten opzichte van de informatie die je opneemt in het jaarverslag?
Analyse van de meldingen en klachten
Hoe analyseer je de meldingen en klachten en verwoord je dat in het jaarverslag.
Conclusies en aanbevelingen
Hoe kan je goed conclusies formuleren op basis van de gebeurtenissen van het afgelopen jaar en wat voor aanbevelingen zou je kunnen doen op basis hiervan.
Voorbeelden van jaarverslagen
Tijdens dit onderdeel van de cursus bekijken we enkele voorbeelden van jaarverslagen van vertrouwenspersonen.Voorlichten & adviseren.
Schrijven van het jaarverslag
De leesbaarheid van een jaarverslag wordt niet alleen door de inhoud bepaald, maar ook door de vorm. Daar gaat dit onderdeel van de cursus op in. We geven praktische tips o.a. voor woordgebruik, het aanbrengen van een duidelijke structuur, gebruik van illustraties, grafieken of andere grafische representaties van cijfers.
Presenteren van het jaarverslag
Tijdens dit onderdeel van de cursus worden tips en tricks gegeven over het presenteren van jouw bevindingen op zo’n manier dat ze het beste overkomen en conclusies en aanbevelingen ter harte worden genomen.
Data & inschrijven
Deze cursus wordt op de navolgende data gehouden:
Dinsdag 7 maart 2024 | 13.30 - 17.30 uur
Maandag 18 november 2024 | 13.30 - 17.30 uur
Maandag 16 december 2024 | 13.30 - 17.30 uur
Examentraining Opleiding Vertrouwenspersoon (fysiek in Utrecht) (editie 21)
Donderdag 11 dec. 2025
9.30 - 17.00 uur
Duur: 1 dag
€ 349,-
TRAINERS:
Dorothy Jane Nijkamp &
Precious Chocolaad
Geaccrediteerde opleiding voor interne en externe vertrouwenspersonen
Het bieden van een veilige werkomgeving staat binnen onze organisatie altijd voorop. Wij vinden het dan ook belangrijk dat alle werknemers toegang hebben tot een werkomgeving waar zij zich prettig voelen. Helaas is het niet mogelijk om alle vormen van ongewenst gedrag op de werkvloer te voorkomen. Wat wij wel kunnen doen is mensen opleiden die hierbij kunnen helpen en werknemers die slachtoffer zijn geworden van ongewenst gedrag kunnen ondersteunen, zodat zij weer met een gerust hart naar hun werk kunnen. Aan het eind van deze opleiding kan jij als goed opgeleide en competente vertrouwenspersoon bijdragen aan het bevorderen van gewenst gedrag binnen een organisatie en melders weer zelfverzekerd de werkvloer op helpen.
Ben jij geïnteresseerd in het bieden van ondersteuning aan medewerkers en begeleiding bieden wanneer zij geconfronteerd worden met grensoverschrijdend gedrag? Wil jij jouw bijdrage leveren aan het creëren van een sociaal veilige en integere werkomgeving? Overweeg dan om deel te nemen aan onze geaccrediteerde opleiding tot interne of externe vertrouwenspersoon. Deze opleiding voorziet jou van alle benodigde kennis en vaardigheden om succesvol aan de slag te gaan als vertrouwenspersoon.
Wat kan je verwachten?
De opleiding bestaat uit vier cursusdagen die duren van 9.00 – 17.00 uur. Tijdens deze bijeenkomsten komen de rol, taken en werkwijze van de vertrouwenspersoon uitvoerig aan bod. Ook gaan we in op de plaats van de vertrouwenspersoon in de organisatie en bespreken we de verschillende taken die je hebt als vertrouwenspersoon integriteit en als vertrouwenspersoon ongewenste omgangsvormen. Het juridisch kader wordt op een behapbare wijze behandeld. Daarnaast wordt aandacht besteed aan de vaardigheden die van belang zijn voor een vertrouwenspersoon.
Om een goede vertrouwenspersoon te zijn, is theorie tot je nemen alleen niet voldoende. Daarom staan we tijdens de opleiding ruim stil bij de kwaliteiten waarover een vertrouwenspersoon dient te beschikken en gaan we uitgebreid oefenen met verschillende casussen uit de praktijk.
Resultaat
Je weet wat onder psychosociale arbeidsbelasting valt;
Je kan een onderscheid maken tussen een schending van de sociale integriteit (ongewenste omgangsvormen) en zakelijke integriteit en weet de juiste procedures te volgen bij een melding;
Je kent de kerntaken van de vertrouwenspersoon;
Je bent je bewust van de rol van de vertrouwenspersoon binnen een organisatie;
Je beschikt over de nodige communicatieve vaardigheden en gesprekstechnieken;
Je kan een melder opvangen en ondersteunen en je weet welke middelen je daartoe hebt;
Je bent in staat om ruimte te geven aan emoties van de melder en kunt de melder helpen zelf een passende oplossing te zoeken;
Je bent in staat om gewenst en ongewenst advies te geven aan een organisatie;
Je weet hoe je medewerkers en leidinggevende kan voorlichten over (het voorkomen van) ongewenste omgangsvormen, de functie van de vertrouwenspersoon en het beleid;
Je hebt kennis over huidige regelgeving en juridische aspecten;
Je weet wat er wordt verstaan onder integriteit en integer handelen; een begrip met verschillende betekenissen in verschillende contexten, en dit kunnen toetsen op de verschillende criteria van integer handelen;
Je kent de taakinhoud en taakafbakening van de functie LVV gecertificeerd vertrouwenspersoon;
Je hebt kennis van integriteitsissues en relevante wet- en regelgeving met betrekking tot integriteit en kan deze toepassen bij je rol als VP;
Je hebt inzicht in de krachtenvelden bij een casus met betrekking tot integriteit, zowel informeel als formeel, zowel intern als extern;
Je maakt kennis met de wijze waarop een gesprek gevoerd wordt met een melder waarin aandacht is voor de emotionele opvang als ook voor de feiten van een vermoeden van een integriteitschending of misstand;
Je kan onderscheid maken tussen ongewenste omgangsvormen, arbeidsconflicten, integriteitsissues en (vermoedens van) misstanden en de daarbij behorende procedures;
Je bent in staat om met de melder te bespreken of er sprake is van een integriteitsschending of een vermoeden van een misstand;
Je wordt je bewust van de mogelijkheid om met de melder te overleggen over factoren die bepalen welke weg er wordt bewandeld binnen de keuzemogelijkheden die er zijn.
Programma
Cursusdag 1
Wettelijk kader
Waarom een vertrouwenspersoon?
Psychosociale arbeidsbelasting (PSA) en PSA-beleid
Ongewenste omgangsvormen
Taken van de vertrouwenspersoon
De rollen & competenties van de vertrouwenspersoon
Gespreksmodel
Diversiteit
Cursusdag 2
Voorbereiden op een gesprek
Opening gesprek
Vertrouwelijkheid & aangifteplicht
In kaart brengen van betrokkenen
Probleemanalyse
Sociale kaart
Formele & informele oplossingsmogelijkheden
De klachtencommissie
Doorverwijzen
Dramadriehoek
Cursusdag 3
Omgaan met weerstand
In gesprek met derden
Voorlichting & preventie
Signaleren & adviseren
Oriëntatie op integriteit
VPO vs. VPI
Cursusdag 4
Gesprek met de melder van A-Z
Praktische handvaten
Jaarverslag
Registratie
Voorlichting geven
Werken als externe VP
Eindtoets (open vragen en meerkeuze vragen)
Certificering, hercertificering, bij- en nascholing
Vormen van intervisiegroepen
Reflectie op de opleiding
Uitreiking certificaten
Borrel
Certificering
Na het succesvol doorlopen van de opleiding, ontvang je een deelnamebewijs waarmee je het landelijk examen voor vertrouwenspersonen kan aanvragen. Na het met goed gevolg afronden van het examen, kan je certificering aanvragen bij de LVV.
Certificering is een continue meting van de kwaliteit van iemands vakbekwaamheid. Op deze manier kan dus toezicht worden gehouden op de kwaliteit van jou als vertrouwenspersoon. Certificering geeft hierdoor meerwaarde voor alle belanghebbenden.
De eisen voor certificering zijn vastgesteld door de LVV. Een onafhankelijke instelling controleert elke vier jaar of de vertrouwenspersoon aan de vastgestelde eisen voldoet.
De certificatie-eisen bestaan uit:
Scholing (bij certificering en hercertificering)
Intervisie (bij hercertificering)
Extra activiteiten (bij hercertificering)
Aan het einde van de opleiding worden de eisen voor certificering verder toegelicht.
Nu al meer weten? Op de website van de LVV vind je meer informatie over certificering en de eisen waaraan je moet voldoen.
Let op! De kosten voor certificering en het landelijk examen zitten niet in het cursusbedrag inbegrepen. Klik hier om meer te lezen over de tarieven van certificering door het LVV.
Data
VP opleiding dag 1 | Cohort 2 2024 | dinsdag 5 maart 2024
VP opleiding dag 2 | Cohort 2 2024 | dinsdag 19 maart 2024
VP opleiding dag 3 | Cohort 2 2024 | dinsdag 2 april 2024
VP opleiding dag 4 | Cohort 2 2024 | dinsdag 16 april 2024
VP opleiding dag 1 | Cohort 3 2024 | dinsdag 7 mei 2024
VP opleiding dag 2 | Cohort 3 2024 | dinsdag 21 mei 2024
VP opleiding dag 3 | Cohort 3 2024 | dinsdag 4 juni 2024
VP opleiding dag 4 | Cohort 3 2024 | dinsdag 18 juni 2024
VP opleiding dag 1 | Cohort 4 2024 | dinsdag 3 september 2024
VP opleiding dag 2 | Cohort 4 2024 | dinsdag 17 september 2024
VP opleiding dag 3 | Cohort 4 2024 | dinsdag 1 oktober 2024
VP opleiding dag 4 | Cohort 4 2024 | dinsdag 15 oktober 2024
VP opleiding dag 1 | Cohort 5 2024 | dinsdag 5 november 2024
VP opleiding dag 2 | Cohort 5 2024 | dinsdag 12 november 2024
VP opleiding dag 3 | Cohort 5 2024 | dinsdag 26 november 2024
VP opleiding dag 4 | Cohort 5 2024 | dinsdag 10 december 2024
Nascholing Actualiteitencursus voor Vertrouwenspersonen
Maandag 15 dec. 2025
9.30 - 17.00 uur
Duur: 1 dag
€ 450,-
TRAINER:
Dorothy Jane Nijkamp
Als vertrouwenspersoon ben je de sleutelfiguur in het creëren van een veilige en ondersteunende werkomgeving voor anderen. De wereld van de vertrouwenspersonen is er echter één die nooit stilstaat en waarin het van groot belang is om jezelf continu te blijven ontwikkelen. Het op de hoogte zijn van deze voortdurende veranderingen en het opdoen van nieuwe kennis en inzichten is dan ook van cruciaal belang om professionaliteit te waarborgen. Tijdens deze training zorgen wij ervoor dat je weer voldoende bent uitgerust om te navigeren in dit evoluerende landschap.
Het doel van de training is het verdiepen en uitbreiden van kennis door inzicht te bieden in nieuwe ontwikkelingen en aan de slag te gaan met actuele casussen uit de praktijk. Allereerst gaan we in op de vernieuwingen en ontwikkelingen die spelen binnen het vakgebied van de vertrouwenspersoon. Tijdens dit onderwerp worden verschillende kaders en bevindingen toegelicht. Nadat we de actualiteiten hebben besproken gaan we even terug naar de basis: wat zijn de hoofdtaken van de vertrouwenspersoon, hoe vul je deze in en wat zijn de competenties van de vertrouwenspersoon? In dit onderdeel wordt aan de deelnemers de mogelijkheid geboden om te reflecteren op hoe zij op dit moment functioneren als vertrouwenspersoon. Zo is het natuurlijk mogelijk dat je in een bepaald patroon bent geraakt waarin een aantal essentiële onderdelen van je takenpakket naar de achtergrond zijn verdwenen. Ook kan je in je werk tegen bepaalde knelpunten aanlopen waarvan je niet weet hoe je deze moet oplossen. Even teruggaan naar het startpunt kan in deze gevallen verfrissend werken. Tot slot is er ruimte om aan de slag te gaan met casussen uit de praktijken van de vertrouwenspersonen. Hierbij zullen de vertrouwenspersonen oefenen met de gespreksvoering, elkaar de nodige feedback geven en elkaar mogelijke oplossingen aanreiken.
Deze cursus biedt BNS op alle drie de taakgebieden van de vertrouwenspersoon.
Doelen
Na afloop van deze cursus:
Is de vertrouwenspersoon op de hoogte van de nieuwe ontwikkelingen binnen het vakgebied
Heeft de vertrouwenspersoon een beeld van het eigen functioneren
Is de vertrouwenspersoon in staat om te reflecteren op het eigen handelen en gedrag
Heeft de vertrouwenspersoon de kaders waarbinnen deze functioneert weer helder voor ogen
Kent de vertrouwenspersoon de rol, taken, procedures en verantwoordelijkheden
Heeft de vertrouwenspersoon het opvanggesprek geoptimaliseerd
Programma
Nieuwe ontwikkelingen
Tijdens dit onderdeel wordt ingegaan op nieuwe ontwikkelingen binnen het vakgebied van de vertrouwenspersoon. Er wordt gekeken naar wet- en regelgeving, richtlijnen op het gebied van ongewenste omgangsvormen, nieuwe bevindingen op basis van onderzoeken en actuele cijfers ten aanzien van ongewenste omgangsvormen.
(Wettelijke) kaders
Het is van belang dat vertrouwenspersonen de kaders waarbinnen zij functioneren scherp hebben. Tijdens dit onderdeel wordt de kennis met betrekking tot deze kaders opgefrist.
De rol en taken van de vertrouwenspersoon
De rol en (hoofd)taken van de vertrouwenspersoon worden opnieuw besproken en toegelicht. Wat houden de hoofdtaken nu precies in en hoe geven de vertrouwenspersonen hier invulling aan in de praktijk? Deelnemers krijgen zowel van de andere vertrouwenspersonen als van de trainers tips en tools om deze taken zo goed mogelijk vorm te geven.
Competenties van de vertrouwenspersoon
Deelnemers reflecteren in dit onderdeel op hun eigen functioneren. Over welke competenties moet een vertrouwenspersoon beschikken? Beschik je daar zelf over en waar kan je nog aan werken?
Het gesprek met de melder
Deelnemers krijgen tijdens dit onderdeel de mogelijkheid om een eigen casus in te brengen. Aan de hand van de ingebrachte casus zal een rollenspel plaatsvinden. Na het rollenspel ontvangen de deelnemers feedback op hun wijze van gespreksvoering. De andere vertrouwenspersonen kunnen meedenken over mogelijke oplossingen ten aanzien van de ingebrachte casus.
Voorlichten & adviseren
In dit onderdeel wordt verder ingegaan op de overige hoofdtaken van de vertrouwenspersonen. Op welke wijze kan je voorlichten? Welke adviezen kan je aan een organisatie geven op basis van een specifieke casus en hoe doe je dit?
Data & inschrijven
Deze cursus wordt op de navolgende data gehouden:
Dinsdag 28 mei 2024 | 9.30 - 17.00 uur
Maandag 30 september 2024 | 9.30 - 17.00 uur
Donderdag 21 november 2024 | 9.30 - 17.00 uur
Webinar Wet seksuele misdrijven: Wanneer is seksueel grensoverschrijdend gedrag strafbaar?
Duur: 1 uur
€ 50,-
TRAINERS:
Joyce Boonstra &
Precious Chocolaad
Ondanks de inzet van preventieve maatregelen en beleidsrichtlijnen komt ongewenst gedrag op de werkvloer nog steeds regelmatig voor. Soms ontstaan er situaties waarin de informele wegen niet langer een bevredigende oplossing bieden. In dergelijke gevallen is het indienen van een officiële klacht bij de klachtencommissie een belangrijk instrument om een einde te maken aan het ongewenste gedrag. Het is dan de complexe taak van de klachtencommissie om een grondig onderzoek uit te voeren, waarbij rekening moet worden gehouden met procedurele, ethische maar ook juridische aspecten.
In dit webinar behandelen wij diverse aspecten van het klachtonderzoek, zodat (aankomende) leden en organisaties weten wat zij kunnen verwachten en wat er van hen wordt verwacht.
Onderwerpen
Waarvoor kan de klachtencommissie worden benaderd?
Het werk van de klachtencommissie is uitdagend en complex. Om het zo werkbaar mogelijk te maken is het van belang om duidelijk te hebben welke klachten wel en niet bij de klachtencommissie ongewenste omgangsvormen thuishoren. Tijdens dit webinar worden hier kaders voor gegeven.
Wet- en regelgeving
Alle voor klachtenfunctionaris relevante wetten worden besproken.
Psychosociale arbeidsbelasting (PSA)
Werknemers dienen beleid te voeren tegen psychosociale arbeidsbelasting. De klachtencommissie kan onderdeel vormen van dit beleid. Maar wat houdt psychosociale arbeidsbelasting precies in en welke rol speelt de klachtencommissie in dit beleid? Op deze vragen wordt tijdens dit onderdeel antwoord gegeven.
Ongewenste omgangsvormen
In het werk van de klachtencommissie wordt veel gesproken over ongewenste omgangsvormen. In dit webinar lichten wij toe wat hieronder wordt verstaan en waarop moet worden gelet bij het vaststellen van ongewenst gedrag.
De klachtenprocedure
Een klachtenprocedure kan onderdeel zijn van het PSA-beleid. Deze procedure is leidend voor het werk van de klachtencommissie. De klachtencommissie dient goed te weten wat hierin staat of moet staan en welke verwachtingen worden gekoppeld aan hun werk. Er wordt tijdens dit onderdeel ingegaan op belangrijke aandachtspunten en vereisten.
Het klachtonderzoek
Het uitvoeren van een klachtonderzoek is een verantwoordelijke en uitdagende taak, waarin zorgvuldigheid van essentieel belang is. We bieden inzicht in het proces van het klachtonderzoek, het geven van advies en ook het waarborgen van de vertrouwelijkheid en geheimhouding.
Het jaarverslag van de klachtencommissie
Het belang van het jaarverslag wordt besproken. Daarnaast worden praktische tips en voorbeelden van jaarverslagen gegeven om een beter beeld te geven van wat het jaarverslag moet bevatten.
Doelgroep
Dit webinar is gericht op leden, plaatsvervangende en aankomende leden van klachtencommissies ongewenste omgangsvormen.
Daarnaast is de training interessant voor: vertrouwenspersonen, HR-professionals, leden van interne klachtencommissies binnen arbeidsorganisaties.
Webinar Verdieping Integriteit: Vertrouwenspersonen en de klokkenluidersregeling
Duur: 2 uur
€ 150,-
TRAINER:
Joyce Boonstra
Ondanks de inzet van preventieve maatregelen en beleidsrichtlijnen komt ongewenst gedrag op de werkvloer nog steeds regelmatig voor. Soms ontstaan er situaties waarin de informele wegen niet langer een bevredigende oplossing bieden. In dergelijke gevallen is het indienen van een officiële klacht bij de klachtencommissie een belangrijk instrument om een einde te maken aan het ongewenste gedrag. Het is dan de complexe taak van de klachtencommissie om een grondig onderzoek uit te voeren, waarbij rekening moet worden gehouden met procedurele, ethische maar ook juridische aspecten.
In dit webinar behandelen wij diverse aspecten van het klachtonderzoek, zodat (aankomende) leden en organisaties weten wat zij kunnen verwachten en wat er van hen wordt verwacht.
Onderwerpen
Waarvoor kan de klachtencommissie worden benaderd?
Het werk van de klachtencommissie is uitdagend en complex. Om het zo werkbaar mogelijk te maken is het van belang om duidelijk te hebben welke klachten wel en niet bij de klachtencommissie ongewenste omgangsvormen thuishoren. Tijdens dit webinar worden hier kaders voor gegeven.
Wet- en regelgeving
Alle voor klachtenfunctionaris relevante wetten worden besproken.
Psychosociale arbeidsbelasting (PSA)
Werknemers dienen beleid te voeren tegen psychosociale arbeidsbelasting. De klachtencommissie kan onderdeel vormen van dit beleid. Maar wat houdt psychosociale arbeidsbelasting precies in en welke rol speelt de klachtencommissie in dit beleid? Op deze vragen wordt tijdens dit onderdeel antwoord gegeven.
Ongewenste omgangsvormen
In het werk van de klachtencommissie wordt veel gesproken over ongewenste omgangsvormen. In dit webinar lichten wij toe wat hieronder wordt verstaan en waarop moet worden gelet bij het vaststellen van ongewenst gedrag.
De klachtenprocedure
Een klachtenprocedure kan onderdeel zijn van het PSA-beleid. Deze procedure is leidend voor het werk van de klachtencommissie. De klachtencommissie dient goed te weten wat hierin staat of moet staan en welke verwachtingen worden gekoppeld aan hun werk. Er wordt tijdens dit onderdeel ingegaan op belangrijke aandachtspunten en vereisten.
Het klachtonderzoek
Het uitvoeren van een klachtonderzoek is een verantwoordelijke en uitdagende taak, waarin zorgvuldigheid van essentieel belang is. We bieden inzicht in het proces van het klachtonderzoek, het geven van advies en ook het waarborgen van de vertrouwelijkheid en geheimhouding.
Het jaarverslag van de klachtencommissie
Het belang van het jaarverslag wordt besproken. Daarnaast worden praktische tips en voorbeelden van jaarverslagen gegeven om een beter beeld te geven van wat het jaarverslag moet bevatten.
Doelgroep
Dit webinar is gericht op leden, plaatsvervangende en aankomende leden van klachtencommissies ongewenste omgangsvormen.
Daarnaast is de training interessant voor: vertrouwenspersonen, HR-professionals, leden van interne klachtencommissies binnen arbeidsorganisaties.
Webinar Klachtencommissie Ongewenste Omgangsvormen
Duur: 2 uur
€ 225,-
TRAINER:
Precious Chocolaad
Ondanks de inzet van preventieve maatregelen en beleidsrichtlijnen komt ongewenst gedrag op de werkvloer nog steeds regelmatig voor. Soms ontstaan er situaties waarin de informele wegen niet langer een bevredigende oplossing bieden. In dergelijke gevallen is het indienen van een officiële klacht bij de klachtencommissie een belangrijk instrument om een einde te maken aan het ongewenste gedrag. Het is dan de complexe taak van de klachtencommissie om een grondig onderzoek uit te voeren, waarbij rekening moet worden gehouden met procedurele, ethische maar ook juridische aspecten.
In dit webinar behandelen wij diverse aspecten van het klachtonderzoek, zodat (aankomende) leden en organisaties weten wat zij kunnen verwachten en wat er van hen wordt verwacht.
Onderwerpen
Waarvoor kan de klachtencommissie worden benaderd?
Het werk van de klachtencommissie is uitdagend en complex. Om het zo werkbaar mogelijk te maken is het van belang om duidelijk te hebben welke klachten wel en niet bij de klachtencommissie ongewenste omgangsvormen thuishoren. Tijdens dit webinar worden hier kaders voor gegeven.
Wet- en regelgeving
Alle voor klachtenfunctionaris relevante wetten worden besproken.
Psychosociale arbeidsbelasting (PSA)
Werknemers dienen beleid te voeren tegen psychosociale arbeidsbelasting. De klachtencommissie kan onderdeel vormen van dit beleid. Maar wat houdt psychosociale arbeidsbelasting precies in en welke rol speelt de klachtencommissie in dit beleid? Op deze vragen wordt tijdens dit onderdeel antwoord gegeven.
Ongewenste omgangsvormen
In het werk van de klachtencommissie wordt veel gesproken over ongewenste omgangsvormen. In dit webinar lichten wij toe wat hieronder wordt verstaan en waarop moet worden gelet bij het vaststellen van ongewenst gedrag.
De klachtenprocedure
Een klachtenprocedure kan onderdeel zijn van het PSA-beleid. Deze procedure is leidend voor het werk van de klachtencommissie. De klachtencommissie dient goed te weten wat hierin staat of moet staan en welke verwachtingen worden gekoppeld aan hun werk. Er wordt tijdens dit onderdeel ingegaan op belangrijke aandachtspunten en vereisten.
Het klachtonderzoek
Het uitvoeren van een klachtonderzoek is een verantwoordelijke en uitdagende taak, waarin zorgvuldigheid van essentieel belang is. We bieden inzicht in het proces van het klachtonderzoek, het geven van advies en ook het waarborgen van de vertrouwelijkheid en geheimhouding.
Het jaarverslag van de klachtencommissie
Het belang van het jaarverslag wordt besproken. Daarnaast worden praktische tips en voorbeelden van jaarverslagen gegeven om een beter beeld te geven van wat het jaarverslag moet bevatten.
Doelgroep
Dit webinar is gericht op leden, plaatsvervangende en aankomende leden van klachtencommissies ongewenste omgangsvormen.
Daarnaast is de training interessant voor: vertrouwenspersonen, HR-professionals, leden van interne klachtencommissies binnen arbeidsorganisaties.
Webinar Taken van de Vertrouwenspersoon
Duur: 2 uur
€ 225,-
TRAINER:
Precious Chocolaad
In de hedendaagse samenleving, waar het waarborgen van een veilige werkplek van onschatbare waarde is, worden vertrouwenspersonen steeds belangrijker. Veel organisaties erkennen de noodzaak om een vertrouwenspersoon aan te stellen, maar in de praktijk blijkt vaak dat ze niet precies weten wat hier allemaal bij komt kijken
Tijdens dit webinar gaan we dieper in op het werk van de vertrouwenspersoon en maken we duidelijk wat deze functie allemaal inhoudt. We zullen de verschillende taken en verantwoordelijkheden van de vertrouwenspersoon uitgebreid bespreken, alsook de tijdsinvestering die deze rol met zich meebrengt en hoe deze kan variëren afhankelijk van specifieke situaties. Verder belichten we de formele en informele oplossingsmogelijkheden die de vertrouwenspersoon kan aanreiken.
Of je nu een organisatie bent die overweegt om een vertrouwenspersoon aan te stellen, of een aspirant vertrouwenspersoon die zijn of haar kennis wil vergroten, dit webinar is speciaal ontworpen om helderheid te scheppen en inzicht te bieden in het uitdagende werk van de vertrouwenspersoon.
Na afloop van dit webinar ben je als organisatie beter toegerust om de functie van de vertrouwenspersoon op een effectieve en professionele manier in te richten. Met deze kennis kun je de nodige stappen ondernemen om een veilige en ondersteunende omgeving te creëren voor je medewerkers. Als vertrouwenspersoon weet je na het bekijken van dit webinar beter wat er van jou wordt verwacht en wat jij nodig hebt om jouw functie naar behoren uit te kunnen voeren.
Onderwerpen
Waarom een vertrouwenspersoon?
Het hebben van een vertrouwenspersoon binnen een organisatie wordt steeds belangrijker. Maar waarom is dat zo en wat is nu eigenlijk de meerwaarde van een vertrouwenspersoon? Tijdens dit onderdeel belichten wij het belang van een vertrouwenspersoon en op welke wijze deze bijdraagt aan het creëren van een veilige werkomgeving.
Wet- en regelgeving
Voor vertrouwenspersonen relevante wet- en regelgeving wordt besproken.
Ongewenste omgangsvormen
De vormen van ongewenst gedrag, waar het werk van de vertrouwenspersoon opziet, worden uiteengezet. Ook mogelijke risicofactoren en de gevolgen van ongewenst gedrag komen tijdens dit onderdeel aan bod.
De rol en taken van de vertrouwenspersoon
De rol en (hoofd)taken van de vertrouwenspersoon worden besproken en toegelicht. Wat houden de hoofdtaken nu precies in, hoeveel tijd heb je hiervoor nodig en hoe geven de vertrouwenspersonen hier invulling aan in de praktijk? Deze onderwerpen komen tijdens dit webinar uitvoerig aan bod.
Bevoegd- en benodigdheden
Net als bij elke andere functie heeft een vertrouwenspersoon bepaalde bevoegdheden. Om zijn of haar functie goed te kunnen uitoefenen dient een organisatie hier goed van op de hoogte te zijn en hier ook de middelen voor te bieden. In dit onderdeel bespreken wij welke bevoegdheden er zijn en wat de vertrouwenspersoon nodig heeft om van start te kunnen gaan binnen een organisatie.
Doelgroep
Dit webinar is geschikt voor iedereen die geïnteresseerd is in het begrijpen en effectief vervullen van de functie van de vertrouwenspersoon. Of je nu als organisatie overweegt een vertrouwenspersoon aan te stellen, al een vertrouwenspersoon bent of aspirant vertrouwenspersoon, dit webinar biedt waardevolle kennis en praktische inzichten die direct kunnen worden toegepast in jouw professionele context.