Cursusaanbod Klachtencommissies

Er is steeds meer aandacht voor het onderwerp ‘integriteit’, inclusief ongewenste omgangsvormen. Uiteindelijk, in het uiterste geval, kunnen meldingen over ongewenste omgangsvormen leiden tot formele klachten en een daaropvolgend formeel klachtonderzoek. De klachtencommissie staat dan voor een complexe taak met juridische en procedurele maar ook ethische aspecten.

Onze cursussen ondersteunen klachtencommissies en reiken hen de benodigde kennis en vaardigheden aan om hun werk naar behoren te kunnen verrichten.

Basiscursus Klachtencommissie Ongewenste Omgangsvormen

In deze cursus wordt ingegaan op al verschillende aspecten van het klachtonderzoek zodat leden, voorzitters en secretarissen goed geëquipeerd zijn voor hun taak. In deze eendaagse training wordt het kader waarbinnen de klachtencommissie opereert duidelijk.

  • Inleiding: waarvoor kan de klachtencommissie worden benaderd

  • Psychosociale arbeidsbelasting 

  • Ongewenste omgangsvormen

  • Wet- en regelgeving: alle voor een klachtenfunctionaris relevante wetten worden besproken

  • Rollen, rechten, plichten en positie van de betrokkenen: klager, aangeklaagde en getuigen

  • Afbakening klachtencommissie en vertrouwenspersoon 

  • De klachtenprocedure

  • Klachtonderzoek 

  • Betrokkenen die bij het klachtonderzoek betrokken zijn

  • Bewijsrecht

  • Beraadslaging en uitspraak

  • Formele en informele oplossingen

  • Disciplinaire maatregelen

Vaardigheden Klachtencommissie Ongewenste Omgangsvormen

Tijdens deze cursus bereiden we (toekomstige) leden van klachtencommissies voor op deze verantwoordelijke taak. Deelnemers maken kennis met de kaders waarbinnen wordt geopereerd, krijgen informatie over de werkwijzen, procedures en mogelijke taakverdeling binnen de klachtencommissie en gaan uitgebreid aan de slag met oefeningen om de benodigde vaardigheden te trainen.

Inleiding: het werk van de klachtencommissie

  • Wet- en regelgeving: alle voor klachtenfunctionarissen relevante wet- en regelgeving wordt besproken

  • De klachtenprocedure

  • Het klachtonderzoek

  • Betrokkenen bij het klachtonderzoek: de rollen, rechten, plichten en positie van de betrokkenen

  • Bewijsrecht

  • Gespreksvaardigheden: toepassing van hoor- en wederhoor

  • Beraadslaging, uitspraak en advies

  • Schrijfvaardigheden

Intervisiebijeenkomsten Klachtencommissie

Soms kunnen er zich situaties voordoen waarin de leden van de klachtencommissie zich afvragen hoe zij die het beste kunnen aanpakken. Ook vragen zij zich regelmatig af of anderen het misschien anders zouden hebben gedaan en of er wellicht andere (oplossings)mogelijkheden bestaan waarmee zij minder bekend zijn.

Om deze en vele andere redenen is het waardevol om, met collagae klachtenfunctionarissen, vraagstukken uit de praktijk uit te diepen in een vertrouwde omgeving. Op deze manier kunnen klachtenfunctionarissen van elkaar leren en zich verder professionaliseren.

Tijdens de Intervisiebijeenkomsten Klachtencommissie bieden wij deze vertrouwde omgeving, waarin gelijkgestemden hun kennis, inzichten en vaardigheden verder ontwikkelen.

Vorige
Vorige

Wet bescherming klokkenluiders in werking getreden

Volgende
Volgende

Geaccrediteerde Bij- en Nascholing (BNS) voor Vertrouwenspersonen