Vaardigheden Klachtencommissie Ongewenste Omgangsvormen

 

Data & tijden

Deze cursus wordt op verschillende momenten in het jaar gegeven.

Kijk onderaan voor een volledig en actueel overzicht van alle data.

Doelgroep

Deze Basistraining is gericht op leden, plaatsvervangende en aankomende leden van klachtencommissies ongewenste omgangsvormen. 

Daarnaast is de training interessant voor: vertrouwenspersonen, HR-professionals, leden van interne klachtencommissies binnen arbeidsorganisaties.

Docenten

Joyce Boonstra
Precious Chocolaad

Wijze van deelname

Fysiek
Op onze cursuslocatie in Den Haag (Koninginnegracht 60).

Aantal deelnemers

Minimaal 8 en maximaal 16 personen.

Kosten

EUR 450,-
per persoon

In deze prijs is inbegrepen:

- Cursusmateriaal (handouts en syllabus)

- Consumpties (koffie, thee, fris)

- Bewijs van deelname

Het werk van de klachtencommissie ongewenste omgangsvormen is complex en uitdagend. Juridische, procedurele en ethische aspecten moeten in acht worden genomen, terwijl tegelijkertijd voldoende oog moet worden gehouden voor de belangen van alle betrokken partijen. Het onderzoek dient grondig en zorgvuldig te gebeuren. Dat alles vereist de nodige kennis en vaardigheden.

Tijdens deze cursus bereiden we (toekomstige) leden van klachtencommissies voor op deze verantwoordelijke taak. Deelnemers maken kennis met de kaders waarbinnen wordt geopereerd, krijgen informatie over de werkwijzen, procedures en mogelijke taakverdeling binnen de klachtencommissie en gaan uitgebreid aan de slag met oefeningen om de benodigde vaardigheden te trainen.

Programma

  • Inleiding: het werk van de klachtencommissie

  • Wet- en regelgeving: alle voor klachtenfunctionarissen relevante wet- en regelgeving wordt besproken

  • De klachtenprocedure

  • Het klachtonderzoek

  • Betrokkenen bij het klachtonderzoek: de rollen, rechten, plichten en positie van de betrokkenen

  • Bewijsrecht

  • Gespreksvaardigheden: toepassing van hoor- en wederhoor

  • Beraadslaging, uitspraak en advies

  • Schrijfvaardigheden

Doelen

Na afloop van deze cursus:

  • Weet de deelnemer wat de rol, taak en positie als lid van de klachtencommissie inhoudt

  • Is de deelnemer in staat om zijn kennis toe te passen en een zorgvuldige procedure te voeren

  • Beschikt de deelnemer over de nodige gespreksvaardigheden om hoor- en wederhoor te kunnen toepassen

  • Kan de deelnemer de aangedragen feiten op een verantwoorde wijze vertalen naar een verslag

  • Weet de deelnemer welke uitspraakmogelijkheden er zijn

  • Kan de deelnemer, samen met andere commissieleden, tot een uitspraak komen

  • Is de deelnemer in staat om een advies te formuleren en dit op logische en begrijpbare wijze over te brengen aan de organisatie

 

Data


Donderdag 25 april 2024 | 9.30 - 17.00 uur


Maandag 9 december 2024 | 9.30 - 17.00 uur


Vorige
Vorige

Opleiding Vertrouwenspersoon (4 dagen) | Cohort 9 2025 (Den Bosch)

Volgende
Volgende

Begeleide Intervisie & Actualiteiten voor Vertrouwenspersonen: Integriteit (editie 3)