Vaardigheden Klachtencommissie Ongewenste Omgangsvormen
Het werk van de klachtencommissie ongewenste omgangsvormen is complex en uitdagend. Juridische, procedurele en ethische aspecten moeten in acht worden genomen, terwijl tegelijkertijd voldoende oog moet worden gehouden voor de belangen van alle betrokken partijen. Het onderzoek dient grondig en zorgvuldig te gebeuren. Dat alles vereist de nodige kennis en vaardigheden.
Tijdens deze cursus bereiden we (toekomstige) leden van klachtencommissies voor op deze verantwoordelijke taak. Deelnemers maken kennis met de kaders waarbinnen wordt geopereerd, krijgen informatie over de werkwijzen, procedures en mogelijke taakverdeling binnen de klachtencommissie en gaan uitgebreid aan de slag met oefeningen om de benodigde vaardigheden te trainen.
Programma
Inleiding: het werk van de klachtencommissie
Wet- en regelgeving: alle voor klachtenfunctionarissen relevante wet- en regelgeving wordt besproken
De klachtenprocedure
Het klachtonderzoek
Betrokkenen bij het klachtonderzoek: de rollen, rechten, plichten en positie van de betrokkenen
Bewijsrecht
Gespreksvaardigheden: toepassing van hoor- en wederhoor
Beraadslaging, uitspraak en advies
Schrijfvaardigheden
Doelen
Na afloop van deze cursus:
Weet de deelnemer wat de rol, taak en positie als lid van de klachtencommissie inhoudt
Is de deelnemer in staat om zijn kennis toe te passen en een zorgvuldige procedure te voeren
Beschikt de deelnemer over de nodige gespreksvaardigheden om hoor- en wederhoor te kunnen toepassen
Kan de deelnemer de aangedragen feiten op een verantwoorde wijze vertalen naar een verslag
Weet de deelnemer welke uitspraakmogelijkheden er zijn
Kan de deelnemer, samen met andere commissieleden, tot een uitspraak komen
Is de deelnemer in staat om een advies te formuleren en dit op logische en begrijpbare wijze over te brengen aan de organisatie
Data
Donderdag 25 april 2024 | 9.30 - 17.00 uur
Maandag 9 december 2024 | 9.30 - 17.00 uur