Nascholing Verdieping Integriteit: Vertrouwenspersonen en de klokkenluidersregeling (Amersfoort)
Meldingen die de vertrouwenspersoon bereiken zijn niet altijd beperkt tot ongewenste omgangsvormen. Deze kunnen ook gaan over integriteit en organisatiecultuur, ook wel meldingen over misstanden of klokkenluidersmeldingen genoemd. Het is voor vertrouwenspersonen van groot belang om een onderscheid te kunnen maken tussen deze verschillende typen meldingen.
Tegen de achtergrond van meldingen over integriteit speelt een recent in werking getreden wet, de Wet bescherming klokkenluiders. Werkgevers in de publieke sector dienden al op 17 december 2021 te voldoen aan de Klokkenluidersrichtlijn. Ten aanzien van de private sector geldt dat organisaties met 250 of meer werknemers en organisaties die werkzaamheden verrichten op het gebied van financiële diensten, vervoer & milieu moe(s)ten voldoen per 18 februari 2023. Organisaties met 50-249 werknemers hebben tot uiterlijk 17 december 2023.
De werkgevers waar deze nieuwe wet op van toepassing is moeten onder andere een onafhankelijke functionaris aanstellen waar misstanden bij gemeld kunnen worden. Dit betreft vaak de Vertrouwenspersoon Integriteit (VPI). Deze kan een melder vervolgens adviseren over mogelijke procedures die intern dan wel extern gevolgd kunnen worden en over de beschermingsmaatregelen waar een beroep op kan worden gedaan.
Melders van misstanden mogen bijvoorbeeld direct extern met hun informatie, bijvoorbeeld naar het Huis voor Klokkenluiders. Voor goede begeleiding dient de vertrouwenspersoon te weten naar welke externe kanalen een melder kan gaan en wat de voor- en nadelen zijn van eerst extern melden versus eerst intern de situatie aankaarten.
Daarnaast dienen zowel VPO’s als VPI’s op de hoogte te zijn van de bescherming die wordt geboden door de nieuwe wet en hoe melders hierover te adviseren. Deze onderwerpen staan centraal tijdens deze cursus. De docent zal hierover theorie behandelen en gaan kunnen deelnemers aan de cursus oefenen met verschillende casussen. Hiermee leren zij onderscheid te maken tussen meldingen over ongewenste omgangsvormen en klokkenluidersmeldingen. Ook wordt geoefend met het adviseren van melders.
Tijdens deze cursus wordt ook ingegaan op de verplichtingen die door de nieuwe regelgeving in het leven zijn geroepen voor organisaties en welke praktische uitdagingen dit met zich brengt. Concreet voor de vertrouwenspersoon wordt besproken wat de regelgeving betekent voor de taken als vertrouwenspersoon, hoe melders van misstanden correct begeleid kunnen worden en welke verantwoordelijkheden de vertrouwenspersoon zelf heeft na een gemelde misstand.
Deze cursus biedt BNS op het taakgebied van de vertrouwenspersoon: opvang en begeleiding.
Doelen
Na afloop van deze cursus:
Is de vertrouwenspersoon is staat meldingen van misstanden te herkennen
Weet de vertrouwenspersoon hoe het juridisch kader van klokkenluidersbescherming eruitziet
Kent de vertrouwenspersoon de rechten van melders binnen dit kader
Weet de vertrouwenspersoon welke verplichtingen er op organisaties rusten
Kan de vertrouwenspersoon adviseren over al dan niet melden bij het Huis voor Klokkenluiders
Weet de vertrouwenspersoon wat andere bevoegde autoriteiten zijn en waarvoor die er zijn, wat hun taken en verantwoordelijkheden zijn
Weet de vertrouwenspersoon de sancties voor organisaties als zij zich niet houden aan de regels
Programma
Integriteit, zakelijke integriteit & misstanden
Ongewenste omgangsvormen versus klokkenluidersmeldingen (meldingen over misstanden)
Wat is het verschil?
Welke situaties horen waar thuis?
Waaraan valt een melding van een misstand te herkennen?
Waar kan het allemaal over gaan?
Wat valt er zeker niet onder?
Oefening: ontrafelen van enkele casussen
Juridisch kader
Hoe zag het kader er hiervoor uit (en voor organisatie met 249 werknemers of minder tot aan 17 december 2023) onder de Wet Huis voor Klokkenluiders
Korte achtergrond van de Klokkenluidersrichtlijn
Nieuwe kader klokkenluidersbescherming
Nieuwe verplichtingen uit de Wet bescherming klokkenluiders (voor werkgevers in de publieke en de private sector)
Rechten van melders
Impact voor organisaties
Wanneer mag informatie worden openbaar gemaakt door een melder
Hoe om te gaan met geïmpliceerde personen
Benadelingsverbod
Praktisch
Hoe ziet een goede interne meldprocedure eruit
Anoniem melden
Knelpunten & dilemma’s
Onderzoek: Wat moet er met meldingen worden gedaan (follow up)
Huis voor Klokkenluiders
Taken en bevoegdheden
Voor en nadelen van melden bij het Huis
Bevoegde autoriteiten
Verplichtingen voor bevoegde autoriteiten (externe meldkanalen)
Opzetten meldkanaal
Communicatie naar melders
Follow up
Sancties
Maatregelen bij meldingen te kwader trouw
Sanctioneren van degenen die melders (proberen te) verhinderen
Maatregelen tegen geïmpliceerde personen
Sancties voor werkgevers die niet voldoen aan de wet- en regelgeving
Oefening: advies aan een klokkenluider
Nabespreking en vragen
Toekomstige ontwikkelingen op het gebied van melden van misstanden en klokkenluidersbescherming
Data & inschrijven
Deze cursus wordt op de navolgende data gehouden:
Dinsdag 9 april 2024 | 9.30 - 17.00 uur
Dinsdag 7 mei 2024 | 9.30 - 17.00 uur
Dinsdag 2 juli 2024 | 9.30 - 17.00 uur
Dinsdag 29 oktober 2024 | 9.30 - 17.00 uur
Dinsdag 17 december 2024 | 9.30 - 17.00 uur