Intervisiebijeenkomsten Klachtencommissie
Als lid van de klachtencommissie ongewenste omgangsvormen heb je veel verantwoordelijkheden. De melder en andere betrokkenen vertrouwen erop dat het klachtenonderzoek grondig en zorgvuldig gebeurt. Als klachtenfunctionaris streef je ernaar om je werk zo goed mogelijk te doen en de belangen van alle betrokkenen te waarborgen.
Soms kunnen er zich situaties voordoen waarin de leden van de klachtencommissie zich afvragen hoe zij die het beste kunnen aanpakken. Ook vragen zij zich regelmatig af of anderen het misschien anders zouden hebben gedaan en of er wellicht andere (oplossings)mogelijkheden bestaan waarmee zij minder bekend zijn.
Om deze en vele andere redenen is het waardevol om, met collagae klachtenfunctionarissen, vraagstukken uit de praktijk uit te diepen in een vertrouwde omgeving. Op deze manier kunnen klachtenfunctionarissen van elkaar leren en zich verder professionaliseren.
Tijdens de Intervisiebijeenkomsten Klachtencommissie bieden wij deze vertrouwde omgeving, waarin gelijkgestemden hun kennis, inzichten en vaardigheden verder ontwikkelen.
Werkwijze
Tijdens onze intervisiebijeenkomsten passen we verschillende intervisiemodellen toe.
Intervisie houdt in het professioneel bevragen, analyseren en adviseren. Intervisiebijeenkomsten zijn leerzaam en laagdrempelig. Doordat gebruik wordt gemaakt van open vraagstelling, analyse en advisering, wordt gewerkt aan het oplossen van vraagstukken, interne veranderingen, werkdruk, leervragen en persoonlijk handelen.
Het is aan deelnemers om een of meerdere vraagstukken in te brengen. Ook (aankomende) klachtenfunctionarissen die (nog) geen vraagstukken hebben om in te brengen kunnen deelnemen aan de bijeenkomst.
Doelen
Na afloop van de intervisie bijeenkomst:
Ben je in staat om te reflecteren op jezelf in de functie van klachtenfunctionaris.
Heb je je creativiteit vergroot in het denken over oplossingsmogelijkheden.
Ben je je bewust van je blinde vlekken.
Ben je in staat om op gestructureerd wijze na te denken over dilemma’s.
Weet je hoe de intervisiemethode werkt.
Kun je intervisiemethode(s) toepassen bij het bespreken van een eigen praktijkcasus.
Ben je in staat, door open vragen te stellen en door te vragen, een situatie in kaart te brengen.
Samenstelling
De intervisiegroep is ‘open’. Dit betekent dat deelnemers zich per bijeenkomst kunnen aanmelden en dat de groepssamenstelling per bijeenkomst kan variëren.
Doelgroep
Deze bijeenkomsten zijn bedoeld voor (aankomende) klachtenfunctionarissen die hun zelfinzicht willen vergroten, willen leren van anderen en zich (verder) willen professionaliseren.
Data
Donderdag 4 april 2024 | 15.00 - 18.00 uur
Donderdag 7 november 2024 | 15.00 - 18.00 uur