Basiscursus Klachtencommissie Ongewenste Omgangsvormen
Er is steeds meer aandacht voor het onderwerp ‘integriteit’, inclusief ongewenste omgangsvormen. Uiteindelijk, in het uiterste geval, kunnen meldingen over ongewenste omgangsvormen leiden tot formele klachten en een daaropvolgend formeel klachtonderzoek. De klachtencommissie staat dan voor een complexe taak met juridische en procedurele maar ook ethische aspecten. In veel gevallen heeft de uitkomst van een klachtonderzoek gevolgen voor het vervolg van de carrière van de direct betrokkenen, de klager en de aangeklaagde.
In deze cursus wordt ingegaan op al verschillende aspecten van het klachtonderzoek zodat leden, voorzitters en secretarissen goed geëquipeerd zijn voor hun taak. In deze eendaagse training wordt het kader waarbinnen de klachtencommissie opereert duidelijk.
Deze Basistraining is gericht op leden, plaatsvervangende en aankomende leden van klachtencommissies ongewenste omgangsvormen.
Daarnaast is de training interessant voor: vertrouwenspersonen, HR-professionals, leden van interne klachtencommissies binnen arbeidsorganisaties.
Programma
Inleiding: waarvoor kan de klachtencommissie worden benaderd
Psychosociale arbeidsbelasting
Ongewenste omgangsvormen
Wet- en regelgeving: alle voor een klachtenfunctionaris relevante wetten worden besproken
Rollen, rechten, plichten en positie van de betrokkenen: klager, aangeklaagde en getuigen
Afbakening klachtencommissie en vertrouwenspersoon
De klachtenprocedure
Klachtonderzoek
Betrokkenen die bij het klachtonderzoek betrokken zijn
Bewijsrecht
Beraadslaging en uitspraak
Formele en informele oplossingen
Disciplinaire maatregelen
Data
Vrijdag 15 maart 2024 | 9.30 - 17.00 uur
Maandag 4 november 2024 | 9.30 - 17.00 uur