Basiscursus Klachtencommissie Ongewenste Omgangsvormen

 

Data & tijden

Deze basiscursus wordt op verschillende momenten in het jaar gegeven.

Kijk onderaan voor een volledig en actueel overzicht van alle data.

Doelgroep

Deze Basistraining is gericht op leden, plaatsvervangende en aankomende leden van klachtencommissies ongewenste omgangsvormen. 

Daarnaast is de training interessant voor: vertrouwenspersonen, HR-professionals, leden van interne klachtencommissies binnen arbeidsorganisaties.

Docenten

Joyce Boonstra
Precious Chocolaad

Wijze van deelname

Fysiek
Op onze cursuslocatie in Den Haag (Koninginnegracht 60).

Aantal deelnemers

Minimaal 8 en maximaal 16 personen.

Kosten

EUR 450,-
per persoon

In deze prijs is inbegrepen:

- Cursusmateriaal (handouts en syllabus)

- Consumpties (koffie, thee, fris)

- Bewijs van deelname

Er is steeds meer aandacht voor het onderwerp ‘integriteit’, inclusief ongewenste omgangsvormen. Uiteindelijk, in het uiterste geval, kunnen meldingen over ongewenste omgangsvormen leiden tot formele klachten en een daaropvolgend formeel klachtonderzoek. De klachtencommissie staat dan voor een complexe taak met juridische en procedurele maar ook ethische aspecten. In veel gevallen heeft de uitkomst van een klachtonderzoek gevolgen voor het vervolg van de carrière van de direct betrokkenen, de klager en de aangeklaagde.  

In deze cursus wordt ingegaan op al verschillende aspecten van het klachtonderzoek zodat leden, voorzitters en secretarissen goed geëquipeerd zijn voor hun taak. In deze eendaagse training wordt het kader waarbinnen de klachtencommissie opereert duidelijk.

Deze Basistraining is gericht op leden, plaatsvervangende en aankomende leden van klachtencommissies ongewenste omgangsvormen. 

Daarnaast is de training interessant voor: vertrouwenspersonen, HR-professionals, leden van interne klachtencommissies binnen arbeidsorganisaties.

Programma

  • Inleiding: waarvoor kan de klachtencommissie worden benaderd

  • Psychosociale arbeidsbelasting 

  • Ongewenste omgangsvormen

  • Wet- en regelgeving: alle voor een klachtenfunctionaris relevante wetten worden besproken

  • Rollen, rechten, plichten en positie van de betrokkenen: klager, aangeklaagde en getuigen

  • Afbakening klachtencommissie en vertrouwenspersoon 

  • De klachtenprocedure

  • Klachtonderzoek 

  • Betrokkenen die bij het klachtonderzoek betrokken zijn

  • Bewijsrecht

  • Beraadslaging en uitspraak

  • Formele en informele oplossingen

  • Disciplinaire maatregelen

 

Data


Vrijdag 15 maart 2024 | 9.30 - 17.00 uur


Maandag 4 november 2024 | 9.30 - 17.00 uur


Vorige
Vorige

Nascholing Verdieping Integriteit: Vertrouwenspersonen en de klokkenluidersregeling (Den Haag)

Volgende
Volgende

Opleiding Vertrouwenspersoon (4 dagen) | Cohort 7 2024 (Den Haag)