Nascholing Vertrouwenspersoon: De vertrouwenspersoon (bijstand bij) de klachtencommissie

Praktische informatie

Deze nascholing wordt fysiek gehouden op verschillende data. Onderaan deze pagina kunt u alle data vinden.

Doelgroep

Deze cursus is bedoeld voor (interne en externe) vertrouwenspersonen die op zoek zijn naar verdieping. De cursus is geschikt als nascholing.

Mogelijk is hiervoor al de Basisopleiding Vertrouwenspersoon gevolgd. Dit is geen vereiste voor het volgen van deze cursus.

Docent

Mevrouw mr. Joyce Boonstra

Mevrouw Precious Chocolaad LL.B

Accreditatie

Deze bij- en nascholing is geaccrediteerd door de beroepsvereniging Landelijke Vereniging van Vertrouwenspersonen (LVV). Dit betekent dat je - indien gewenst - na de bijscholing je deelnamecertificaat kunt indienen t.b.v. je hercertificering (alleen als je al geregistreerd staat bij Hobéon SKO). 

Deelnemers ontvangen een certificaat als zij 100% van de tijd aanwezig waren en het cursusgeld is voldaan.

LVV accreditatienummer: VP-0191

Aantal deelnemers

Minimaal 8 en maximaal 16 personen.

Wijze van deelname

Fysiek
Op onze locatie in Den Haag (Koninginnegracht 60)

Naslagwerk

Deelnemers aan de cursus ontvangen uitgebreide handouts en ook een syllabus met actuele en relevante informatie.

Kosten

EUR 450,-
per persoon

In deze prijs is inbegrepen:

- Cursusmateriaal (handouts en syllabus)

- Consumpties (koffie, thee, fris)

- Bewijs van deelname

PE-PUNTEN: 6

Een melder van ongewenst gedrag kan ervoor kiezen, eventueel na informele opties te hebben doorlopen, de formele weg te bewandelen en een klacht in te dienen bij de klachtencommissie. Hierbij zal de melder mogelijk ondersteuning wensen van een vertrouwenspersoon. 

Het is aan de vertrouwenspersoon om een melder te informeren over deze route, wat zijn bijvoorbeeld de voor- en nadelen. Daarnaast zal een melder, indien deze weg wordt overwogen, ook graag willen weten hoe een klachtenprocedure er ongeveer uitziet, welke bevoegdheden een klachtencommissie heeft, hoe er onderzoek wordt uitgevoerd en wat mogelijke uitkomsten en consequenties zijn. Tijdens de cursus bespreken we ook wie er allemaal betrokken zijn bij een klachtenprocedure en wat hun rollen zijn bij klachtenonderzoek en wat de rechten en plichten van de verschillende betrokkenen zijn in een klachtenprocedure.

Dit valt af te leiden uit de klachtenregelingen van organisaties. Tijdens de cursus bespreken we hoe klachtenregelingen er over het algemeen uitzien en hoe een klachtenregeling te lezen.

Besluit een melder daadwerkelijk een klacht in te dienen, dan kan de vertrouwenspersoon de melder tijdens deze fase ondersteunen. Hiervoor is het goed dat vertrouwenspersonen een goed beeld hebben van hun exacte rol tijdens de gang naar de klachtencommissie en op wat voor manier zij melders kunnen ondersteunen. 

Niet alleen een melder kan echter bijstand vragen aan een vertrouwenspersoon tijdens een klachtenprocedure. Ook de beklaagde heeft vaak recht op ondersteuning van een vertrouwenspersoon. Wij geven nadrukkelijk ook aandacht aan deze positie van de vertrouwenspersoon.

Deze cursus biedt BNS op het taakgebied van de vertrouwenspersoon: opvang en begeleiding.

 

Doelen

Na afloop van deze cursus weet de vertrouwenspersoon:

  • voor- en nadelen van de gang naar de klachtencommissie 

  • mogelijke uitkomsten van een klachtenprocedure 

  • mogelijke consequenties van het doorlopen van een klachtenprocedure (voor zowel melder als beklaagde)

  • waarvoor de klachtencommissie kan worden benaderd

  • hoe klachtenregelingen er over het algemeen uitzien en hoe een klachtenregeling te lezen

  • hoe de klachtenprocedure over het algemeen in zijn werk gaat 

  • wie er betrokken zijn bij een klachtenprocedure en wat hun rollen zijn bij klachtenonderzoek 

  • wat de rechten en plichten van de verschillende betrokkenen zijn in een klachtenprocedure 

  • hoe bijstand te verlenen door een vertrouwenspersoon aan een melder in het kader van een klachtenprocedure

  • tegen welke dillema’s mogelijk aangelopen kan worden in geval van bijstand bij een klachtenprocedure en hoe hiermee om te gaan

  • hoe klachtenonderzoek door de klachtencommissie in zijn werk gaat

  • over welke bevoegdheden de klachtencommissie beschikt

  • hoe de klachtencommissie tot een uitspraak komt en wat de mogelijke uitkomsten zijn

  • welke nazorg kan worden geboden door een vertrouwenspersoon 

  • hoe bijstand aan een beklaagde in zijn werk gaat en wat specifieke aandachtspunten zijn

Programma


Waarvoor de klachtencommissie kan worden benaderd

  • Behandelen van verschillende situaties waarvoor een klachtencommissie kan worden benaderd 

  • Bespreken van de meest gebruikelijke klachtenregelingen

De klachtenprocedure

  • Hoe gaat de procedure precies in zijn werk, uit welke fasen bestaat deze

Betrokkenen en hun rollen bij de klachtprocedure en het klachtonderzoek

Rechten, plichten en positie van de betrokkenen: klager, aangeklaagde / beklaagde en getuigen

  • Heeft een klager recht op inzage in alle stukken die de klachtencommissie heeft vergaard?

  • Moet klager toestemmen als (de advocaat van) beklaagde eist aanwezig te zijn bij het hoorgesprek met de klachtencommissie?

  • Mag de vertrouwenspersoon klager letterlijk terzijde staan en de hoorzittingen bijwonen? En wat als de klachtencommissie dat weigert?

Bijstand aan een klager door de VP

  • Hoe vang je een klager emotioneel op die wordt geconfronteerd met negatieve uitlatingen van collega´s?

  • Hoe kan de vertrouwenspersoon het beste omgaan met de angst van klager voor repercussies van de zijde van beklaagde of wellicht van de leiding?



Dilemma’s

  • Wat te doen als klager een formele klacht wil indienen, maar u daar in uw rol als vertrouwenspersoon niet achter staat?

  • Zijn er situaties denkbaar dat de vertrouwenspersoon klager adviseert de klacht in te trekken? En kan dat zomaar?

Klachtonderzoek

Bewijsrecht

  • In hoeverre moet een melder zelf bewijs aandragen? Wat wordt er precies verwacht?

Beraadslaging en uitspraak

  • Hoe komt de klachtencommissie tot een uitspraak?

Formele en informele oplossingen

  • Welke mogelijke uitkomsten zijn er als de klachtencommissie uitspraak doet?

De uitkomst van de klachtencommissie en hoe nu verder

  • Welke nazorg kan een vertrouwenspersoon klager bieden?

 

Data & inschrijven

Deze cursus wordt op de navolgende data gehouden:


Maandag 29 april 2024 | 9.30 - 17.00 uur


Maandag 10 juni 2024 | 9.30 - 17.00 uur


Maandag 25 november 2024 | 9.30 - 17.00 uur


Vorige
Vorige

Nascholing Jaarverslag van de vertrouwenspersoon

Volgende
Volgende

Begeleide Intervisie & Actualiteiten voor Vertrouwenspersonen: Integriteit (editie 1)