Nascholing
Verdieping formele en
informele wegen
Geaccrediteerde bij- en nascholing
door de LVV
voor vertrouwenspersonen
8 BNS-uren
Over onze cursus
Als vertrouwenspersoon vervul je een essentiële rol bij het informeren van werknemers over de verschillende oplossingsmogelijkheden die tot hun beschikking staan bij het omgaan met klachten over ongewenst gedrag op de werkvloer. Het is de taak van de vertrouwenspersoon om een werknemer te begeleiden en te informeren over de voor- en nadelen van de beschikbare opties, evenals de mogelijke consequenties die aan een keuze verbonden zijn. Dit kan werknemers namelijk helpen bij het maken van een weloverwogen beslissing en het zetten van de juiste stappen. Deze training rust de vertrouwenspersoon uit met de nodige kennis om de werknemer van voldoende en juiste informatie te verschaffen met betrekking tot een oplossingsmogelijkheid.
Tijdens deze training worden de verschillende oplossingsmogelijkheden besproken. Hiervoor zal een onderscheid worden gemaakt tussen formele en informele wegen. In het algemeen zullen de voor- en nadelen van een formele of informele oplossing worden besproken. Vervolgens wordt specifiek ingegaan op een aantal oplossingsmogelijkheden: wat houdt deze mogelijkheid in, welke voor- en nadelen zitten hieraan, wat zijn de gevolgen ervan en wie zijn erbij betrokken. Bij elke mogelijkheid wordt de rol die de vertrouwenspersoon hierin kan spelen belicht. Tot slot gaan we nog in de op hoe de vertrouwenspersoon deze informatie op de juiste wijze kan overbrengen aan de werknemer. Het is tenslotte niet jouw taak als vertrouwenspersoon om het probleem op te lossen. In het laatste onderdeel krijgen de deelnemers tips en tools om de juiste balans te vinden tussen informeren en sturen.
Deze cursus biedt BNS op de volgende taakgebieden van de vertrouwenspersoon: opvang en begeleiding, voorlichting en informeren.
Doelen
Na afloop van deze cursus :
Heeft de vertrouwenspersoon een grondig begrip van formele en informele oplossingsmogelijkheden
Is de vertrouwenspersoon in staat om aan de hand van een gesprek de mogelijke opties te identificeren
Kent de vertrouwenspersoon de voor- en nadelen van de oplossingsmogelijkheden
Is de vertrouwenspersoon in staat om de juridische, organisatorische en emotionele implicaties van een mogelijkheid te identificeren
Kan de vertrouwenspersoon de werknemer op de juiste wijze informeren over de impact van bepaalde wegen
Beschikt de vertrouwenspersoon over communicatievaardigheden die nodig zijn om werknemers op een duidelijke en begrijpelijke manier te informeren en te begeleiden
Is de vertrouwenspersoon in staat om complexe informatie effectief over te brengen en eventuele vragen of zorgen van werknemers te bespreken
Is de vertrouwenspersoon in staat om een constructieve dialoog tussen betrokken partijen tot stand te brengen
Weet de vertrouwenspersoon wat zijn rol is in specifieke processen
Is de vertrouwenspersoon in staat om informatie aan te dragen zonder de werknemer te sturen in het nemen van een beslissing
Programma
Overzicht van informele & formele oplossingsmogelijkheden
In dit onderdeel wordt een overzicht gegeven van de verschillende informele wegen & formele procedures die beschikbaar zijn voor het behandelen van klachten en conflicten op de werkvloer.
Formele oplossingsmogelijkheden
De verscheidene formele procedures worden toegelicht en uitgediept. De voor- en nadelen en consequenties van de opties worden besproken. De deelnemers leren over de rol van de vertrouwenspersoon in het formele proces en de relevante wet- en regelgeving.
Informele oplossingsmogelijkheden en communicatievaardigheden
Dit onderdeel behandelt de waarde en effectiviteit van informele oplossingsmogelijkheden. De deelnemers leren over verschillende communicatiestijlen, conflicthanteringstechnieken en bemiddelingsvaardigheden die kunnen worden toegepast om constructieve dialogen te bevorderen en conflicten op informele wijze op te lossen.
Objectieve informatieverstrekking
De focus ligt op het verstrekken van objectieve informatie over formele en informele oplossingsmogelijkheden. Deelnemers leren hoe ze deze informatie op een duidelijke en begrijpelijke manier kunnen overbrengen, zonder hun persoonlijke mening of voorkeur te laten doorschemeren. Er wordt besproken hoe ze werknemers kunnen helpen de voor- en nadelen van elke optie te begrijpen.
Begeleiding & ondersteuning
Deelnemers leren hoe ze werknemers kunnen begeleiden en ondersteunen bij het nemen van beslissingen over oplossingsmogelijkheden. Ze ontdekken technieken om werknemers aan te moedigen hun eigen keuzes te maken en om te gaan met mogelijke zorgen of twijfels. Er wordt ook aandacht besteed aan het respecteren van de vertrouwelijkheid en ethische aspecten van de communicatie.
Oefeningen en casestudies
Deelnemers krijgen de gelegenheid om hun opgedane kennis en vaardigheden toe te passen in praktische oefeningen en casestudies. Ze zullen situaties simuleren waarin ze formele en informele oplossingsmogelijkheden moeten overwegen en werknemers moeten informeren en begeleiden.
Praktische informatie
Deze nascholing wordt fysiek gehouden op verschillende data. Onderaan deze pagina kunt u alle data vinden.
Doelgroep
Deze cursus is bedoeld voor (interne en externe) vertrouwenspersonen die op zoek zijn naar verdieping. De cursus is geschikt als nascholing.
Mogelijk is hiervoor al de Basisopleiding Vertrouwenspersoon gevolgd. Dit is geen vereiste voor het volgen van deze cursus. Deze cursus is bedoeld voor (interne en externe) vertrouwenspersonen die op zoek zijn naar verdieping.
Trainer
Mevrouw Dorothy Jane Nijkamp
Dorothy Jane (DJ) heeft een achtergrond in communicatie en is al enkele jaren werkzaam als externe vertrouwenspersoon bij diverse organisaties. DJ is sinds 2023 als docent verbonden aan Compliance Insights Academy. Zij heeft zich gespecialiseerd in, en doceert onder andere over, gesprekstechnieken.
In deze cursus combineert zij haar verschillende expertises en verwerkt zij haar praktijkervaringen. Ze is in staat om op een heel duidelijke en expressieve wijze uitleg te geven, waardoor de materie bij de deelnemers blijft hangen. Zij geeft tijdens haar cursussen veel illustratieve verbale en non-verbale voorbeelden om situaties te verduidelijken. Hiermee laat zij zien dat ze zelfs de kleine nuances weet te raken.
Aantal deelnemers
Minimaal 8 en maximaal 16 personen.
Wijze van deelname
Deze cursus wordt in principe fysiek verzorgd op onze cursuslocatie in Den Haag (Koninginnegracht 60).
Daarnaast bestaat de mogelijkheid deze hybride te volgen. Wilt u meer hierover weten? Neem dan contact met ons op.
Naslagwerk
Deelnemers aan de cursus ontvangen uitgebreide handouts en ook een syllabus met actuele en relevante informatie.
Kosten
De kosten voor deelname aan deze cursus bedragen: EUR 450,- (vrijgesteld van BTW) per persoon.
In deze prijs is inbegrepen:
Cursusmateriaal (handouts en syllabus)
Consumpties (lunch, koffie, thee, fris)
Bewijs van deelname
Accreditatie
Na afloop van deze bij- en nascholing ontvang je 8 BNS-uren.
Beoordelingen
Wat vonden eerdere deelnemers?
“Zeer waardevolle cursus”
“Uitstekend praktijkgerichte cursus met mooie voorbeelden uit de praktijk.”
“Voldoende aandacht voor iedereen.”
“Handige tool”
Data & inschrijven
Maandag 11 november 2024
9.30 - 17.00 uur
Donderdag 13 maart 2025
9.30 - 17.00 uur
Vrijdag 14 november 2025
9.30 - 17.00 uur
Contact
Heeft u vragen over onze Bij- en Nascholing?
Vul onderstaand formulier in, dan krijgt u binnen 2 werkdagen reactie.
Uiteraard kunt u ons ook telefonisch bereiken op: 070 - 450 02 16.
Incompany?
Zijn er binnen uw organisatie meerdere vertrouwenspersonen actief (interne en/of externe)? Wij bieden onze cursussen ook incompany aan.
Neem contact met ons op voor een vrijblijvende offerte.