Nascholing

Arbeidsrecht voor Vertrouwenspersonen

Geaccrediteerde bij- en nascholing
door de LVV
voor vertrouwenspersonen

9 BNS-uren

Over onze cursus

Als vertrouwenspersoon hoef je geen jurist te zijn en hoef je geen arbeidsrechtelijk advies te geven.  Toch is het van belang dat je als vertrouwenspersoon basiskennis hebt van het Nederlandse arbeidsrecht. Je wilt namelijk in het geval van een melding een goede inschatting kunnen maken van de situatie en adequaat kunnen informeren over mogelijke vervolgstappen. Om dit goed te kunnen doen moet je weten welke mogelijkheden het arbeidsrecht biedt, maar ook wat mogelijke arbeidsrechtelijke risico’s zijn.

Want, hoe zit het eigenlijk als een medewerker zich na een melding van grensoverschrijdend gedrag ziek heeft gemeld? En wat betekent het als de werkgever de ziekmelding niet accepteert? 

Wat zijn eigenlijk de verplichtingen van de werkgever op grond van het arbeidsrecht? Is mediation een geschikte vervolgstap? De bedrijfsarts vindt namelijk van wel. Betekent dit dat jij als vertrouwenspersoon verplicht moet doorverwijzen naar een mediator? 

Hoe zit het eigenlijk met jouw eigen positie als vertrouwenspersoon? Misschien heb je de werkgever nu al een aantal keren na een melding van grensoverschrijdend gedrag gewezen op mogelijke risico’s, maar negeert de werkgever jouw advies volledig. 

Wat nu als jouw werkgever je vanwege je rol als vertrouwenspersoon steeds lastiger begint te vinden? Kan dat gevolgen hebben voor het voortbestaan van jouw arbeidsovereenkomst? Je merkt op dat je vanaf het moment dat je vertrouwenspersoon bent geworden niet meer in aanmerking bent gekomen voor een promotie. Kun je hier dan iets tegen doen?

In deze cursus word je stap voor stap, aan de hand van verschillende praktijkvoorbeelden en rechtspraak, op een interactieve manier door het arbeidsrecht geleid. Wil je zelf een casus of vraag inbrengen? Dat kan natuurlijk ook!

Na het volgen van deze cursus ga je met meer zelfvertrouwen als vertrouwenspersoon aan de slag en heb je een beter beeld van het arbeidsrechtelijk kader. Je kunt de melder beter informeren over diens mogelijkheden en mogelijke vervolgstappen én beschikt over meer inhoudelijke handvatten voor het gesprek met de werkgever. Ook ben je in staat in te schatten wanneer je als vertrouwenspersoon juridisch advies moet inwinnen en/of moet doorverwijzen naar een arbeidsrechtjurist.

Doelen

Na afloop van deze cursus zijn de deelnemers instaat om:

  • Ben je op de hoogte van de juridische invulling van het begrip arbeidsongeschiktheid.

  • Ben je op de hoogte van het verschil tussen medische en situatieve/situationele arbeidsongeschiktheid.

  • Ben je op de hoogte van de rechten en plichten van de werknemer.

  • Ben je op de hoogte van de rol van de arboarts/bedrijfsarts.

  • Ben je op de hoogte van de zorgplicht van de werkgever.

  • Ben je op de hoogte van de taken en verantwoordelijkheden van de andere functionarissen binnen de organisatie.

  • Kun je beoordelen hoe je je als vertrouwenspersoon tot deze andere functionarissen verhoudt.

  • Ben je op de hoogte van mogelijke vervolgstappen na een melding.

  • Ben je op de hoogte van verschillende arbeidsrechtelijke interventies/sancties.

  • Ben je in staat jouw eigen rechtspositie als vertrouwenspersoon te beoordelen.

  • Ben je op de hoogte van actuele jurisprudentie op het gebied van grensoverschrijdend gedrag op het werk.

Programma

Kennismaking en introductie van de cursus

De arbeidsongeschikte werknemer

  • Wanneer sprake van arbeidsongeschiktheid?

  • Situatieve/situationele arbeidsongeschiktheid?

  • Rechten en plichten van de werknemer.

  • De rol van de arboarts/bedrijfsarts

Zorgplicht van de werkgever

  • Richting de verschillende betrokkenen;

  • Gestelde kaders: gedragsregels/protocol?

  • Ontslag versus gedragsverandering

Andere functionarissen binnen en buiten de organisatie

  • Taken en verantwoordelijkheden;

  • Hoe verhoud je je als vertrouwenspersoon tot deze andere functionarissen?

Arbeidsrechtelijke gevolgen van een melding

  • Mogelijke vervolgstappen na een melding;

  • Arbeidsrechtelijke interventies/sancties;

  • Mediation.

De rechtspositie van de vertrouwenspersoon

  • Interne vs. extern vertrouwenspersoon;

  • Het positioneren en faciliteren van de vertrouwenspersoon;

  • Dilemma’s en conflicten.

Ingebrachte casuïstiek en bespreken jurisprudentie

Nabespreking 

  • Leerdoelen behaald? 

  • Vragen beantwoord? 

  • Vertaling naar eigen praktijk?

Praktische informatie

Deze nascholing wordt fysiek gehouden op verschillende data. Onderaan deze pagina kunt u alle data vinden.

Doelgroep

Deze cursus is bedoeld voor (interne en externe) vertrouwenspersonen die op zoek zijn naar verdieping. De cursus is geschikt als nascholing.

Mogelijk is hiervoor al de Basisopleiding Vertrouwenspersoon gevolgd. Dit is geen vereiste voor het volgen van deze cursus. Deze cursus is bedoeld voor (interne en externe) vertrouwenspersonen die op zoek zijn naar verdieping.

Trainer

Jehan Edriouch

Jehan Edriouch begeleidt organisaties en medewerkers als advocaat arbeidsrecht, LVV-registervertrouwenspersoon (extern) én MfN-registermediator bij de preventie en de aanpak van grensoverschrijdend gedrag en integriteitskwesties. 

Haar jarenlange onderwijservaring zet zij in bij het ontwikkelen en het verzorgen van diverse onderwijsprogramma’s, workshops en masterclasses. www.jehan.nl

Aantal deelnemers

Minimaal 8 en maximaal 16 personen.

Wijze van deelname

Deze cursus wordt in principe fysiek verzorgd op onze cursuslocatie in Den Haag (Koninginnegracht 60).

Daarnaast bestaat de mogelijkheid deze hybride te volgen. Wilt u meer hierover weten? Neem dan contact met ons op.

Naslagwerk

Deelnemers aan de cursus ontvangen uitgebreide handouts en ook een syllabus met actuele en relevante informatie.

Kosten

De kosten voor deelname aan deze cursus bedragen: EUR 450,- (vrijgesteld van BTW) per persoon.

In deze prijs is inbegrepen:

  • Cursusmateriaal (handouts en syllabus)

  • Consumpties (lunch, koffie, thee, fris)

  • Bewijs van deelname

Accreditatie

Beoordelingen

Wat vonden eerdere deelnemers?

  • “Zeer waardevolle cursus”

  • “Uitstekend praktijkgerichte cursus met mooie voorbeelden uit de praktijk.”

  • “Voldoende aandacht voor iedereen.”

  • “Handige tool”

Data & inschrijven

Donderdag 13 februari 2025
9.30 - 17.00 uur

Donderdag 9 oktober 2025
9.30 - 17.00 uur

Contact

Heeft u vragen over onze Bij- en Nascholing?

Vul onderstaand formulier in, dan krijgt u binnen 2 werkdagen reactie.

Uiteraard kunt u ons ook telefonisch bereiken op: 070 - 450 02 16.

Incompany?

Zijn er binnen uw organisatie meerdere vertrouwenspersonen actief (interne en/of externe)? Wij bieden onze cursussen ook incompany aan.

Neem contact met ons op voor een vrijblijvende offerte.